Annonce
Erhverv

Spektakulære biler indkasserer millioner på auktion

Søren Gylling/Ritzau Scanpix
En opsigtsvækkende samling biler er søndag solgt på auktion i Kolding. Porsche fra 2003 blev det dyreste køb.

Et usædvanligt udvalg af biler - oprindeligt fragtet fra Californien til Danmark - har søndag været under hammeren i Kolding.

Her var der ifølge JydskeVestkysten "sort af mennesker", da 41 specielle biler skulle afsættes under en auktion ved forhandleren Falke Biler.

En af de helt store tilløbsstykker var den sjældne Porsche 911 Gemballa GTR 750 fra 2003.

Den sølvgrå sportsvogn er én af kun to tilbageværende eksemplarer i verden. Den blev solgt for 1,5 millioner kroner ved en handel, der dermed blev auktionens dyreste.

I den anden ende af prisskalaen var en BMW 635 CSI i sort fra 1982, som blev solgt for 32.000 kroner, skriver JydskeVestkysten.

Indehaver af Falke Biler i Kolding Kenneth Falke Theil var inden auktionen ejer af de 41 specialbiler. Han fik fingrene i dem, da han købte indholdet af to maskinhaller i Sønderjylland.

Hallerne viste sig at rumme en helt særlig bilsamling.

Bilerne kom til Danmark, da den amerikanske forretningsmand Carmi Cohen flyttede fra Californien til det sydlige Danmark for at være sammen med en dansk kvinde, han havde mødt.

I den forbindelse tog han sin bilsamling med fra USA.

Siden flyttede Carmi Cohen tilbage til USA, men efterlod flere af bilerne i hallerne i Sønderjylland.

- Det er biler med personlighed og køretøjer, som mange mennesker har lagt mange timer i, sagde Kenneth Falke Theil under auktionen til JydskeVestkysten.

Forud for søndagens auktion havde bilsælgeren fra Kolding fået flere henvendelser fra udlandet fra potentielle købere.

En af de internationale købshenvendelser kom fra Mellemøsten. Vedkommende var interesseret i den Porsche, der blev dagens dyreste køb.

Om det var den interesserede køber fra Mellemøsten, der endte med at få fingre i den eksklusive sportsvogn, fremgår dog ikke.

Sortimentet bestod desuden blandt andet af amerikanske klassikere fra 1960'erne og 1970'erne af mærkerne Cadillac, Chevrolet og Ford.

Herunder en Cadillac Armbruster Stageway Limousine årgang 1986, der ifølge fyens.dk angiveligt har tilhørt tidligere præsident Ronald Reagan.

Historien lyder, at Reagan gav bilen til sin privatchauffør, som dog senere solgte limousinen videre.

Det var Campen Auktioner, der afviklede søndagens auktion.

/ritzau/

Annonce
Den citerede artikel fra JydskeVestkysten
Søren Gylling/Ritzau Scanpix
Søren Gylling/Ritzau Scanpix
Søren Gylling/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce