Annonce
Ringkøbing-Skjern

Skoleleder bekymret for de mange corona-restriktioner: Et overgreb, hvis det fortsætter hele skoleåret

Peter Ulriksen er leder for skolen og helhedsleder for dagtilbud i Fjelstervang. Han roste personalet for at klare corona-restriktionerne godt den første dag sammen med børnene. Men han frygter, at de mange restriktioner i coronatiden kan præge børn, hvis begrænsningerne skal vare længere end til 10. maj. Privatfoto
Coronaens mange regler med mere afstand og store hygiejnekrav kan indpode en usikkerhed i børnene og begrænse deres selvbestemmelse i en sådan grad, at det truer børnenes udvikling, mener lokal skoleleder. - Min bekymring er, at børnene inficeres - ikke af coronavirus, men af vores angst for den, siger han.
Annonce

FJELSTERVANG: Klasser blev splittet i grupper og fordelt på flere lokaler og flere steder i byen, udearealerne blev også delt op. For eleverne skulle være to meter fra hinanden i klassen og kun lege med hinanden i små grupper udenfor, så smitterisikoen blev formindsket.

Onsdag åbnede Fjelstervang Skole som så mange andre igen for eleverne i 0. til 5. klasse. Men det skete med mange nye corona-restriktioner.

For langt de fleste børn er det bedre end ingenting, for de hungrer efter at se deres venner. Men de nye restriktioner kan plante en usikkerhed, som børnene egentlig har bedst af ikke at have i livet. En usikkerhed, der kan skabe udfordringer i børnenes udvikling på langt sigt. Det mener skolelederen og helhedslederen for dagtilbuddene i Fjelstervang, Peter Ulriksen, som har en kandidatgrad i pædagogisk filosofi.

Han håber, at restriktionerne ikke skal vare hele skoleåret.

- Det vil være et overgreb, siger han.

Heldigvis er det ikke mig, der er fagperson på denne sag, for det er ikke nemt at være, men ud fra et pædagogisk synspunkt kunne jeg godt have tænkt mig, at man havde åbnet mere op. Min bekymring er, at børnene inficeres - ikke af coronavirus, men af vores angst for den.

Peter Ulriksen, skoleleder og helhedsleder, Fjelstervang

Annonce

Rokker ved børnenes selvbestemmelse

For restriktionerne lærer børnene, at alt, hvad de rører ved, potentielt er farligt. De kan smitte en ven. De kan smitte deres bedstemor. Det ligger som underlægningsmusik, når vi skal holde afstand, spritte af og vaske hænder grundigt. Det rokker ved børnenes umiddelbarhed og deres lyst til at kramme, tumle og være i kontakt med hinanden.

Samtidig piller de nye regler ved børnenes ret til selv at bestemme, hvor de går, og hvem de leger med. Nu er det de voksne, der spærrer dele af skolen af, vælger nye klassegrupper og dermed også legegrupper. Det skulle helst ikke blive en vane, mener Peter Ulriksen.

- Heldigvis er det ikke mig, der er fagperson på denne sag, for det er ikke nemt at være, men ud fra et pædagogisk synspunkt kunne jeg godt have tænkt mig, at man havde åbnet mere op. Min bekymring er, at børnene inficeres - ikke af coronavirus, men af vores angst for den, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce