Annonce
Erhverv

Sagen er bøf: Mr. Beef.dk har byggeplaner i Ringkøbing for at kunne følge med til gigantisk vækst i online-salget af kød

Ole Østberg har på få år bygget online-slagerbutikken MrBeef.dk op til en stor succes, nu med 15 ansatte. Foto: MrBeef
Spareribs, ribeye-steaks og eksklusive wagyu-bøffer sælger som varmt brød. På et år er Mr. Beef vokset fra tre til femten ansatte.

RINGKØBING: De lange perioder med lukning af kulturliv og restauranter har sendt mange af os tilbage til kødgryderne. Supermarkedernes omsætning af dagligvarer har været på himmelfart det seneste år, og hos online-slagterbutikken Mr. Beef kan man i dén grad nikke genkendende til billedet: Der er travlt med at sende kød hjem til danskerne. Meget, meget travlt.

- Vores mest solgte vare er helt klart spareribs. Sidste år voksede salget fra 10 til 60 tons, og i år forventer vi at sælge et sted mellem 120 og 140 tons, fortæller direktør og stifter af virksomheden Ole Østberg.

Han ser ærligt talt lidt træt ud, og alt andet ville også være underligt. Telefonen bimler konstant med opkald og beskeder, to nye medarbejdere er lige begyndt i dag, og de sidste ledige kvadratmeter i bygningen er lige blevet fyldt op med den seneste tilføjelse til sortimentet: God vin, der matcher en god bøf.

- Vi kan lige gå her ind for at snakke, siger Ole Østberg og forsvinder i en labyrint af stablede flamingo-termokasser, der står i flere meters højde overalt, hvor der er en ledig plet på lagerets gulv.

- Der findes grossister, som sælger kød på nettet, men der køber du typisk en hel ribeye på fem-seks kilo. Men det går jo ikke, hvis du bor i en lille lejlighed og kun har en lille fryser, så vi tilbyder at skære ud for dig, og så kan du købe lige så meget, som du har brug for, fortæller Ole Østberg.

Annonce

Service er hårdt arbejde

”Service” er et begreb, der dukker op flere gange, når han skal forklare den succes, som Mr. Beef har oplevet på svimlende kort tid. Det gælder lige fra udskæring af bøffer til telefonisk rådgivning om, hvordan man tilbereder kødet.

Men det er ikke uden omkostninger at håndtere gennemsnitligt lidt over 200 ordrer om dagen.

- Vi gør meget ud af at forklare, hvordan man kan komme i kontakt med os, men folk skriver jo alligevel beskeder via sms og Facebook. Og det sker tit, at jeg selv sidder sent om aftenen og i weekenden og svarer på beskeder. Det er vigtigt at reagere hurtigt, for tonen kan være hård på sociale medier, og det kan let løbe af sporet, hvis man ikke håndterer kundehenvendelser hurtigt, fortæller Ole Østberg.

Det kan ikke undgås, at der sker en smutter, når man leverer så mange ordrer, men det er værd at bemærke, at Mr. Beef har en skyhøj vurdering på anmelder-portalen Trustpilot med gennemsnitskarakteren 4,8 på en skala, der går til 5.


Nu skal vi investere i en laser-udskærer. Den klarer det samme på en time, som jeg brugte 20 timer på i sidste uge.

Mr. Beef-stifter Ole Østberg, som investerer i vækst


Som om han ikke havde travlt nok med at styre forretningen, så er Ole Østberg som faglært slagter også en af de få i virksomheden, der kan skære kød på den helt rigtige måde.

- Den seneste uge har jeg brugt fire timer om dagen på at skære bøffer ud. Det går simpelthen ikke, så nu skal vi investere i en laser-udskærer. Den klarer det samme på en time, som jeg brugte 20 timer på i sidste uge. Men den koster så også to og en halv million kroner, siger Ole Østberg og klør sig i nakken.

Annonce

Tiden er med ham nu

Mr. Beef er en succes, men det er faktisk ikke hans første online-slagterforretning. Det første forsøg var en slags ”Just Eat”, hvor 110 slagtermestre i hele landet solgte kød via en fælles internetbutik. Det var lærerigt, men ikke et forretningsmæssigt pletskud.

- Jeg tror, vi var for tidligt ude. Folk var ikke helt klar til at købe kød online dengang, og det var mildt sagt heller ikke nemt at skulle håndtere 110 leverandører. Men nogle af dem havde nogle virkelig gode idéer, og jeg kan se, at de fem-ti mest visionære slagtere, blandt andet Slagter Mortensen i Lemvig, i dag har deres egen online-forretning, konstaterer Ole Østberg, som i øvrigt ikke er misundelig over konkurrencen, men tværtimod er stolt af, at den første forretning gav mange slagtere mod på at kaste sig ud i online-handel.

Den største sællert hos MrBeef.dk er spareribs. I år forventes salget at passere 120 tons! Foto: Thomas Maxe

Mr. Beef begyndte i lejede lokaler i Videbæk. Efter en lidt forsigtig start begyndte salget at rulle, og da Ole Østberg i 2019 blev kåret til ”Årets iværksætter” i Ringkøbing-Skjern Kommune, kom han på radaren hos DR. Tv-stationen opfordrede ham til at blive deltager i ”Løvens hule”, hvor iværksættere kæmper om at få et panel af investorer til at skyde penge i deres virksomheder.

- Jeg havde egentlig ikke lyst til det, men tænkte alligevel over det og endte med at sige ja, først og fremmest, fordi jeg vurderede, at omtalen ville være god reklame, siger Ole Østberg.

Annonce

Tv-omtale gav mersalg

Han fik meget positiv omtale i programmet, og to af investorerne skød penge ind i virksomheden og kastede samtidig stjernestøv over Mr. Beef, hvor salget strøg i vejret. Og kort efter kom den første corona-nedlukning, og siden er det hele bare vokset og vokset.

- For et år siden var vi to og en halv fuldtidsansatte. Nu er vi 15. Ordremængden er også vokset fra 12.000 i 2019 til 54.000 sidste år. Og i år regner vi med 80.000-90.000 ordrer, fortæller Ole Østberg og tager sig igen til hovedet, muligvis for at dæmpe lyden af tandhjul og regnemaskiner, der kører på højtryk et sted inde i hjernen.

Det er kun lidt over et år siden, at Mr. Beef købte en bygning i Ringkøbing, og pladsen er tydeligvis allerede blevet alt for trang.

- Vi har en frysecontainer udenfor, men vi kan snart ikke være her længere. Så enten skal vi flytte til større lokaler, eller også skal vi bygge til – og jeg hælder mest til det sidste, siger Ole Østberg.

Hvis alt går vel, kan der tages første spadestik til en udvidelse af lokalerne til efteråret.

Mr. Beef

  • MrBeef.dk er en netbaseret slagterbutik, der sælger kød til privatkunder. Kødet leveres fersk eller frosset i is-kølede termokasser.
  • Virksomheden blev etableret i Videbæk for knap fem år siden, men er nu flyttet til større lokaler i Ringkøbing. Det seneste år er antallet af medarbejdere vokset fra tre til 15.
  • Mr. Beef blev i 2019 kåret til ”Årets iværksætter” i Ringkøbing-Skjern Kommune. Opmærksomheden medførte en invitation til tv-programmet ”Løvens hule”, hvor to investorer tilbød at investere i virksomheden. De to ejer hver 14,5 procent af virksomheden, mens stifter og direktør Ole Østberg ejer resten, lige som han er eneejer af bygningen.
  • Den største sællert er sous vide-tilberedte spareribs med en egenudviklet marinade. I 2019 blev der solgt 10 tons spareribs. Det voksede i 2020 til 60 tons, og i år ventes at blive solgt 120-140 tons.
  • Sortimentet er blevet udvidet med saucer og senest også vin, der matcher en god bøf.
  • Hjemmeside: www.mrbeef.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce