Annonce
Erhverv

MillPart flyver højt: Skjern-virksomheden lander kæmpe-ordre til flyindustrien

Direktør Niels Jørgen Nielsen og Torben Bøgh Hensen, der styrer virksomhedens aerospace-afdeling, glæder sig over kæmpeordren til USA . Foto: Jørgen Kirk
Års fodarbejde har endelig givet resultatet; Skjern-virksomheden har fået aftale om underleverance til amerikanske Parker Hannifin Corporation. Aftalen omfatter vigtige dele til aerospace-sektoren og har en værdi af et trecifret millionbeløb over de næste 10 år.

SKJERN: MillPart flyver højt lige nu. Virksomheden har lige indgået en 10-årig aftale med amerikanske Parker Aerospace, og skal nu producere komplekse hydraulikdele til både civile og militære fly. Aftalen har en værdi af et trecifret millionbeløb for Skjern-virksomheden, der har teamet op med flere danske aktører.

- I de sidste fem år har vi arbejdet benhårdt på at kvalificere os som leverandør til aerospaceindustrien. Vi har nok brugt 15 millioner kroner på projektet uden at kunne skrive en regning, siger Niels Jørgen Nielsen.

Men nu har anstrengelserne båret frugt:

- Vi har underskrevet en kontrakt med verdens største hydraulikvirksomhed, amerikanske Parker Hannifin, om levering af komponenter til blandt andre Gulfstream, Airbus og Boeing, siger Niels Jørgen Nielsen.

Historien bliver ikke mindre interessant af, at Parker Hannifin aldrig har haft en leverandør på disse komponenter uden for USA før, så Niels Jørgen Nielsen lægger ikke skjul på, at der er stor stolthed hos MillPart - både på direktionsgangen og ude på fabriksgulvet i den topmoderne fabrikshal.

Annonce
For MillPart betyder ordren til USA et kæmpe spring frem ad, fastslår Niels Jørgen Nielsen.

God til huller

Men hvad er det, MillPart er så god til, at virksomheden nu har fået aerospace-industriens blå stempel?

- Vi har solgt os selv på, at vi er rigtig gode til at bore huller, siger Torben Bøgh Jensen, direktør for virksomhedens aerospace & defence-afdeling med et bredt smil.

Helt ved siden af er det nu ikke. På bordet foran ham ligger en sølvskinnede aluminiumsblok, der er perforeret af et utal af huller og - under overfladen - er en sand labyrint af gange. Det er en såkaldt "hydraulisk aktuator manifold" - lige hvad Millpart med stor succes har specialiseret sig i.

Og hvad er så en hydraulisk aktuator manifold?

En manifold betragtes som hjertet i et hydraulisk system, og bruges til at regulere oliestrømmen mellem pumper og aktuatorer - en type motor, der bevæger eller styrer en mekanisme. Sådan en manifold indgår som et afgørende vigtigt led i for eksempel de systemer, der styrer et fly.

At MillPart skal levere så kritiske komponenter til Parker Hannifin, er et kæmpe skulderklap til virksomhedens tekniske kunnen.

- Med de sikkerhedskrav, der er til flyindustrien, er tolerancerne meget små, og kravene generelt meget høje, fastslår Torben B. Jensen.

Fem slags manifold

I første omgang skal Millpart fremstille i alt fem forskellige hydrauliske aktuator manifold til Parker Hannifin, og de skal bruges både til civile og militære fly.

Kontrakten løber over 10 år, og er indgået med Parker Aerospace, der er en afdeling af Parker Hannifin. MillPart skal ifølge kontrakten både fremstille manifoldene og foretage en første samling af dem, inden de sendes til Parkers Control Systems Division i Ogden, Utah.

Parker Aerospace er globalt førende inden for forskning, design, integration, fremstilling, certificering og servicering af alle former for kontrol- og hydrauliksystemer til luft- og rumfartsindustrien og andre højteknologiske markeder.

Det er altså folk, der ved, hvad de vil have - og de har stor tillid til det produkt, MillPart kan levere.

I en fælles pressemeddelelse udtaler David Trenkner, machining commodity leader for Control Systems Division således:

- Vi er glade for at indgå et samarbejde med et verdensklassefirma som MillPart, så vi kan imødekomme vore kunders forventninger om fejlfri kvalitet og levering. MillPart er en kundeorienteret virksomhed, og vi ser frem til fortsat at arbejde sammen med MillPart om at fremstille nogle af de mest kritiske dele af vore flykontrolsystemer.

MillPart bliver Parker Hannifins første ikke-amerikanske leverandør af kritiske komponenter til aerospaceindustrien.

Et vigtigt skridt

For MillPart er kontrakten med amerikanerne et vigtigt trin i virksomhedens fremtidige udvikling.

- Springet fra den industrielle sektor til flysektoren har været større, end vi forestillede os - men nu er vi der. Det er en stor pris for MillPart, der tillader os at komme ind på markedet for det man kalder "flight-critical" komponenter for kommercielle fly, og det placerer os i en gunstig position mange år frem i tiden, siger Niels Jørgen Nielsen.

Både han og Torben B. Nielsen peger på, at en væsentlig årsag til succesen er, at MillPart er så ultramoderne en virksomhed, der bruger de mest moderne cnc-styrede maskiner og den mest avancerede robotteknologi ved fremstillingen af komponenterne.

- Det sikrer, at vore produkter har et ensartet højt niveau, siger Torben B. Nielsen.

Sådan ser en hydraulisk aktuator manifold ud.

10-årig kontrakt

- Vi har ikke kunnet løfte opgaven alene. Vi har samarbejdet med en række vitale teampartnere med hvert deres speciale, sigerNiels Jørgen Nielsen.

DMG Mori har stillet et fem-akset bearbejdningscenter til rådighed, Kyocera Unimerco har bidraget med skærende værktøjer, OK med en køleløsning, MTS Randers med måleudstyr, IPES med programmering og DAMRC med hjælp til bearbejdningsoptimering og projektstyring.

Der bliver dog behov for mere maskinkraft.

Planen er nu at bygge et fleksibelt FMS-anlæg med tre spåntagende maskiner, hvoraf den ene allerede er i hus.

MillPart får leveret aluminiummen fra USA. Det er typisk blokke på 42 kg, som efter en ordentlig omgang spåntagning – som i nogle tilfælde tager fem-seks timer at bearbejde – bliver til et komplekst emne på 3,2 kg.

- Vi forventer at udvide vores produktion med fem til syv nye emner om året, så Aerospace kommer til at udgøre en betydelig del af vores forretning fremover, siger Niels Jørgen Nielsen.

Års benarbejde har nu båret frugt for Niels Jørgen Nielsen og hans dygtige team i Skjern.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Læserbrev

Åbent brev til byrådet: Tag hensyn til handicappede og bevar Jobcenter og Borgerservice i midtbyen

Læserbrev: Kære politikere, Når I tirsdag tager hul på den videre beslutningsproces vedrørende Innovest II, vil vi i Danske Handicaporganisationer gerne pege på, at en udflytning af Borgerservice og Jobcenter eller andre offentlige serviceorganer til Innovest er uhensigtsmæssig for mange persongrupper – ikke mindst personer med nedsat førlighed. Hvis der sker en flytning, langt væk fra rutebilsstationen og banegården, vil det således være ganske svært for mange at deltage i møder hos de to serviceorganer. I dag går der dog nogle busser til Skolebyen, men disse er naturligvis prioriteret efter skolens time-skema. Og skulle man, som person med funktionsnedsættelse, endelig komme helt ud i den ende af Skjern by, ligger Ringvejen som den næste store forhindring. At krydse ringvejen er særdeles farligt, hvis bevægeapparatet ikke er som en ung sportsudøvers. Langt de fleste personer med et handicap, vil meget gerne have et tilknytningsforhold til arbejdsmarkedet, men det bliver meget sværere, og for nogen umuligt, at deltage i møder på Innovest II, hvis man er tvunget til at benytte offentlige transportmidler og så dernæst skal bevæge sig den, iflg. Google Maps, lange tur på cirka 2 km til Innovest. Så kære politikere – tag hensyn til mobiliteten for personer med bevægelseshandicap og bevar servicefunktionerne i Skjern midtby.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce