Annonce
Biler

Ladefund med skjulte bilskatte

Den yderst sjældne Porsche Gemballa 750 med 750 hk, som bilforhandler Kenneth Falke Theil viser her, findes kun i ganske få eksemplarer i hele verden. Foto: Jens Overgaard
Der gemte sig en række sjældne biler, da en koldingensisk bilforhandler købte to maskinhaller med efterladte biler fra en velhavende amerikansk forretningsmand.

Der er langt mellem dem. Men af og til sker det, at der dukker skjulte bilskatte op i lader.

Det er sket i det sydlige Jylland, hvor 41 specielle biler nu kommer under hammeren på auktion.

Nogle af de mest sjældne har vakt international opsigt. Det gælder blandt andet en Porsche 911 Gemballa GTR 750 fra 2003, en VW Sambabus fra 1960’erne i en luksusversion med 21 vinduer mod normalt 23, en unik SE Cobra årgang 1968 med en Ford V8-motor og en Ferrari 348 TS Targa.

Samlingen spænder over amerikanske klassikere fra 1960’erne og 70’erne fra Cadillac, Chevrolet og Ford, men også hotrods og modeller fra Porsche og Bentley tæller.

Blandt de mere kuriøse er en lang Cadillac Armbruster Stageway Limousine årgang 1986, som angiveligt har tilhørt den tidligere præsident Ronald Reagan og blev givet i gave til hans privatchauffør, som senere solgte den videre.

Annonce
En bil som den lange Cadillac Armbruster Stageway Limousine har angiveligt tilhørt den tidligere amerikanske præsident Ronald Reagan og blev købt af hans chauffør. Foto: Falke Biler

Stor interesse

Det er biler, som ifølge de nye ejere har vakt opsigt hos engelske og især tyske medier som Der Spiegel, RTL2 og Autobild, som er fascinerede af ladefund, der er sjældne nu om dage.

Men firmaet Falke Biler i Kolding, der købte indholdet af to maskinhaller i en sønderjysk landsby nærmest ubeset, har også fået købshenvendelser fra flere steder i verden. Det gælder blandt andet fra Mellemøsten på grund af Porschen med 750 hk, der kun er bygget tre af i verden, hvor kun to er tilbage. Den forventes at kunne indbringe adskillige millioner kroner.

VW-bussen, der er en jagt-model med ruder for og bag, som kan åbnes, er også eftertragtet, og modellen handles til omkring et par millioner kroner i udlandet.

Forhistorien handler om den amerikanske ejendomsudvikler og forretningsmand Carmi Cohen, der mødte en dansk kvinde og flyttede til det sønderjyske, og han tog en del af sin store samling fra Californien med. Han er imidlertid rejst hjem igen og efterlod to haller fyldt med biler, der har stået uberørte i fem år, og som nu er sat til salg.

Køberen er Kenneth Falke Theil, der er indehaver af Falke Biler i Kolding, og som sælger dem ved en stor auktion orkestreret af Campen Auktioner på søndag den 6. oktober.

Det er stort set alle specialversioner af kendte modeller, hvor en del blandt andet har vundet priser i amerikanske styling- eller tuningsmagasiner. Det gælder for eksempel en sjælden rød Honda S2000 VS Cabriolet fra 2000 og en Mazda RX-7 Coupé fra 1993 med saksedøre.

Carmi Cohen tog dog også nogle biler med sig tilbage til Los Angeles. Det var blandt andet en Chevrolet Camaro, der har tilhørt Axl Rose, forsanger i rockbandet Guns N' Roses.

- Det er biler med personlighed og køretøjer, som mange mennesker har lagt mange timer i, siger Kenneth Falke Theil, der er overrasket over, hvor meget opmærksomhed bilerne har skabt verden over.

Pickupper er kult

Han har således for nylig fået en henvendelse fra en dansker, der er bosiddende i USA, og som søgte på en bestemt amerikanermodel, der til sin overraskelse viste sig at stå i Kolding.

Og sådan gemmer der sig historier bag de fleste af bilerne, der efter mange år i det varme californiske klima er forholdsvis velholdte. Tag for eksempel en model som den gule Pontiac Le Mans Convertible fra 1971, der er stylet som en GTO, og på den måde sjælden - og en Ford Mustang Fastback fra 1969.

Ældre pickupper som den høje Ford F100 Custom fra 1976 og en Chevrolet Custom de Luxe Pickup 2,0 trækker også. De gamle amerikanske pickupper er nemlig gået hen og blevet kult.

Hvis auktionen går som forventet, håber arrangørerne at kunne omsætte for over en halv snes millioner kroner.

Den sjældne Pontiac Le Mand Convertible fra 1971 og Ford Thunderbirden fra 1965 vil også trække interesserede, tror Kenneth Falke Theil. Foto: Jens Overgaard
VW Sambabussen fra 1960’erne er af en sjælden jagtversion med 21 ruder mod normalt 23. Her kan for- og bagruden lægges ned. Foto: Falke Biler
Vintage-pickupper som Ford F100 Custom fra 1976 og Chevrolet Custom de Luxe Pickup 2,0 er blevet kult. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce