Annonce
Ringkøbing

Egoistbog revet væk: Købstadschef melder alt udsolgt

Købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen melder om egoistbog-succes. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Egoistbogen blev vanen tro et tilløbsstykke - købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen melder udsolgt.

Ringkøbing: Knap 2.000 ’egoister’ stod klar på slaget 10, da 51 butikker lukkede dørene op for salget af 2020-udgaven af egoistbogen "Vær egoist med stil i Ringkøbing 2019/20".

- De fleste butikker fik udsolgt lørdag. Hos Kloster Design solgte de 30 bøger på 10 minutter. Jeg så en enkelt butik, det var vist Porcelinge i Grønnegade, der havde to styk tilbage mandag formiddag. Butikken blev bestormet, da den meldte det ud på, fortæller købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen.

Oplaget i år er knap 2.000 bøger. 51 forretninger er med, hvilket er ny rekord, og tilbyder hver 20 procents rabat. Men hvorfor ikke trykke flere end 2.000 eksemplarer, når folk er så vilde med bogen?

- Det er flot, at vi har 2.000 bøger i omløb. Det ligger i et godt leje. Det fungerer for butikkerne og for kunderne. Ikke mange byer har den succes med bogen, som vi har i Ringkøbing. Vi holder hårdt på, at det skal være 20 procent rabat på alt. I byer, hvor bogen ikke fungerer, kører man med rabat på udvalgte varer som for eksempel seks kopper, og det gør bogens værdi mindre for kunden. Egoistbogen er til for kunderne. Derfor er det vigtigt, at tilbuddene er gode. Det er en balancegang, for nogle steder kan butikkerne ikke sælge deres bøger, og så vil de ikke være med næste år, forklarer Jacob Muldkjær Rasmussen.

Bogen koster 250 kroner og har således tjent sig hjem, når man har handlet for 1250 kroner.

- Derfor er den populær. Det er en belønning til kunderne, der handler i Ringkøbing. Det er vigtigt, at folk er opmærksomme på at bruge deres by. Egoistbogen skaber omsætning lokalt, for med 20 procent rabat er der ingen grund til at handle på nettet. Vi har en fantastisk handelsby, blandt andet takket være turisterne, i forhold til andre byer, der er pressede, siger købstadschefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udvikling: Det er vores butik - vi har selv skabt den

Læserbrev: I eftersommeren 2018 mistede vi i Stauning vores brugsforening, hvor folk havde handlet gennem mere end 100 år. Tankstationen lukkede også. Det var en ringe trøst, at COOP-koncernen – tilsyneladende uden mange tanker om sine dybeste rødder – var i gang med at lade sine brugser i en lang række landsbyer gå konkurs. Som én af os i Stauning med velplaceret ironi udtrykte det: ’Det er da vist ligesom en so, der æder sine egne grise’. Men ulykken tog ikke gå-på-modet fra os. Tværtimod var der folk i Stauning, som omgående tog initiativet. De gik på med krum hals. De samlede Staunings kræfter. De fik ting til at ske. Der er nemlig det ved det, at det dér med at få noget til at ske - det ligger nærmest indbygget i Staunings DNA. Derfor skete det, at vi allerede i foråret 2019 – bare et halvt år efter brugsens lukning – kunne byde benzinselskabet Go’on velkommen til Stauning. Biler begyndte igen at dreje ind. Der var igen aktivitet. Og nu på lørdag, 23. november, sker der det, at vores nye købmand kan byde os velkommen – og vi ham – i en topmoderne dagligvareforretning, der er gennemgribende renoveret fra A til Z af professionelle håndværkere. Herudover har mange forskellige frivillige bidraget med oprydning, rengøring, opstilling af inventar - og sat 2500 varenumre på de rette hylder efter købmandens anvisninger. Det er mærkeligt at tænke på – ja, egentligt fantastisk, alt det der er nået på godt et år i et gnidningsløst og humørfyldt samarbejde. Det hele er nået, takket være stauningboernes kæmpeindsats, også økonomisk. Lige efter brugsens lukning strittede initiativerne naturligt nok lidt i alle retninger. Set udefra lignede det måske lidt situationen, når man kradser lidt med en pind i en myretue. Men ligesom myrer hurtigt organiserer sig og får skaderne repareret, når ødelæggelsens pind har kradset i deres tue, så samlede også Stauning sig hurtigt om det væsentlige: nemlig at få samlet økonomi nok til at købe det gamle nedlagte mejeri midt i byen, hvor brugsen havde butik fra omkring 1970. Og selve målet, det lå fast helt fra starten: senest ved udgangen af 2019, så skulle der igen være dagligvarebutik her i Stauning. At det mål er nået, det siger noget meget vigtigt om Stauning. Først og fremmest siger det, at vi er i stand til at samle os og stå sammen for at få ting til at ske. Men ligeså vigtigt: i Stauning har vi folk iblandt os, der besidder de mange vidt forskellige kompetencer, der gør det muligt at tingene faktisk også kommer til at ske – bliver til virkelighed. Det skal vi huske at fortælle hinanden, når vi går rundt og handler med vores nye købmand i vores nye butik. For den fortælling er en vigtig del af vores fælles historie. Den må vi aldrig glemme. Ligesom den gamle brugsforening, som vore forgængere for 100 år siden gik sammen om at skabe, blev en vigtig del af deres fælles historie. Men nu er det vores butik. Vi har selv skabt den. Den er vores værk. Det var os, der fik det til at ske. Uden os, så var vores butik der ikke. Og uden os – så er butikken der ikke! Det er også værd at minde hinanden om. Butikken har brug for os. Og vi har brug for butikken. Det var jo derfor, vi sørgede for, at den kom.

Annonce