Annonce
Erhverv

Global Castings i Lem skifter navn – og holdingselskabet flytter

Baettr er det nye navn på Global Castings i Lem. Foto: Jørgen Kirk
Det tyskejede selskab, der omfatter tre støberier og tre maskinfabrikker, tager navnet Baettr. Holdingselskabet flytter til Tyskland.

Lem: Baettr er det nye navn på metalvirksomheden Global Castings på Smed Hansens Vej i Lem. Navnet ser ikke mundret ud på skrift, men det udtales ganske enkelt ’better’ – som det engelske ord for ’bedre’.

Samtidig med navneskiftet flytter selskabet hjemsted, således at holdingselskabet stryges fra Erhvervsstyrelsen i Danmark og i stedet registreres i Tyskland.

Global Castings bliver stiftet i 1986 af Vestas som en maskinfabrik til produktion af støbte emner til vindmølleindustrien. Siden opkøber Vestas støberier i Norge, Sverige og Tyskland, og videresælger dem og maskinfabrikken i Lem til det tyske industriholdingselskab VTC Partners GmBH i 2013.

Gruppen, der omfatter tre støberier og tre maskinfabrikker i Europa og Kina, får navnet Global Castings. Selskabet har i dag over 1100 medarbejdere, en årlig omsætning på 200 millioner euro og leverer over 6.000 komponenter årligt.

Navneskiftet kommer som en del af en proces, som skal repositionere selskabet og fortælle kunderne, at her tilbydes mere end støbegods, fortæller fabrikschef i Lem, Claus Veenstra.

- Vi har spurgt os selv, hvad kan vi, hvad er vores brand og hvordan skal vi sælge os selv bedst muligt. Navnet Global Castings fortæller, at vi laver støbegods globalt, men i dag er selskabet så meget mere. Det er også maskinbearbejdning, overfladebehandling og knowhow, siger Claus Veenstra.

Flytningen af holdingselskabet fra Danmark til Tyskland sker af finansielle årsager og vil ikke medføre ændringer for de ansatte i Lem, der er fordelt med omkring 130 i produktionen og 40 til 50 i afdelingen Sales and Services. Ingen skal flytte, siger fabrikschefen.

- Vi følger jo vindmøllebranchen, så vi har forholdsvist travlt. Vi er ti procent flere maskinoperatører på nuværende tidspunkt i år end sidste år, så det er udtryk for, at vi har øget produktionen tilsvarende, siger Claus Veenstra.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce