Annonce
Vestjylland

'En verdensnyhed' rullede ind på togstationen

Erling "Basse" Chrois fra Ulfborg har i sit firma udviklet en helt speciel anordning på en lastbil, så den på ti minutter kan forvandle lastbilen til også at kunne køre på togskinner. Torsdag havde lastbilen sin debut på skinner ved Midtjyske Jernbaner i Lemvig. Foto: Morten Stricker
I Ulfborg er der blevet udviklet en helt særlig teknik, som ifølge opfinderen kan blive "banebrydende" for jernbaneindustrien.

Ulfborg/Lemvig: En slamsuger er i sig selv næppe et syn, der vil få folks hoveder til at vende sig. Men når den kommer kørende ind på Lemvig Station på togskinnerne - ja, så bliver der kigget en ekstra gang.

Den 32 tons tunge vogn med i alt seks skinnehjul monteret for og bag, har der været udviklet på i to år.

- Og der er tale om en banebrydende verdensnyhed, proklamerer Erling "Basse" Chrois.

Han ejer firmaet Chrois Rail i Ulfborg, der siden 2004 har svejset jernbane-udstyr på entreprenørmaskiner og lastbiler, så de kan køre på togskinnerne. På den vis, kan man sige, at dagens blåmalede leverance blot er én i rækken.


Normalvis bliver skinnekørende maskiner som den her trukket rundt på skinnerne, men den her kan køre af sig selv. Det gør det hele langt mindre omstændigt.

Rico Christensen, indehaver af firmaet Ricos TV Inspektion og køber af slamsugeren.


Men lige netop denne slamsuger er helt unik.

- Jeg har ikke kunnet finde andre i verden, der har det her hurtigskifte-system, der betyder, at slamsugeren kan forvandles fra vejkørende til skinnekørende i løbet af bare ti minutter, siger Erling Chrois.

Hjulinstalleringen af de 2,2 tons skinnehjul foregår med en helt almindelig palleløfter. Foto: Morten Stricker

Og det er en fordel, når man har et firma, som Rico Christensens. Det er ham, der har bestilt den 5,5 millioner kroner dyre maskine, som nu giver firmaet ny fleksibilitet:

- En slamsuger på skinnehjul er i sig selv ikke noget nyt. Men det her betyder, at vi ikke behøver at køre rundt med det her lange, tonstunge udstyr på bilen til hverdag. På den måde kan vi stadigvæk komme ud på de små villaveje, når fru Jensens kloak stopper til. Og når så en opgave på banen tikker ind, så kan vi hurtigt have bilen ude på skinnerne, siger han.

Men der er også en anden grund til, at slamsugeren her er "banebrydende". '

- Normalvis bliver skinnekørende maskiner som den her trukket rundt på skinnerne, men den her kan køre af sig selv. Det gør det hele langt mindre omstændigt, siger han.

Annonce

Perspektiverne

Danmark består af cirka 3500 kilometer jernbanestrækning. Det er langs dem, at de fremtidige kunder ligger gemt, fortæller Rico Christensen, der har firma i Holbæk.

- De dræn, der ligger langs jernbanerne, består flere steder af gamle lerrør, der ikke lukker tæt. På den måde kan okker, skidt og snavs og trærødder trænge ind, så det stopper til, og det er de opgaver med at spule rørene, vi nu håber på at kunne få. Lige nu er det ikke et marked, man rigtigt har taget hul på, siger han.

Der ligger et stort marked og venter, spår Rico Christensen (til venstre), der har firmaet Ricos TV Inspektion i Regstrup - et par kilometer fra Holbæk på Sjælland. Her ses han med Erling "Basse" Chrois. Foto: Morten Stricker

Endnu er der da heller ingen opgaver til maskinen.

- Men det er det, vi skal ud at finde, siger Rico Christensen, der til dagligt ellers kører tv-inspektion på kloakker.

Annonce

Maskineriet

Erling Chrois, der har udviklet det unikke skinnesystem, er en glad mand - denne torsdag.

- Det er kæmpestort, at vi her klokken ti i formiddags kunne aflevere nøglerne. Så skulle vi jo lige ud her i Lemvig og se, om det så rent faktisk fungerede, og det må man sige, at det gør, siger han.

Hele processen med at løfte førerhuset af, forstærke bilen, bygge skiftesystemet op og udvikle teknikken har taget lidt over to år - og blev et halvt år forsinket af corona.

Det er langt fra den første "unikke" lastbil eller entreprenørmaskine for Chrois Rail, der over årene har udviklet alt fra en undervandskørende maskine til at grave kabler ned til en nedbrydningsrobot til skorstene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing

Bombe i minksagen: En af landets største minkavlere indsendte prøver fra smittefrie dyr - Danske Minkavlere tager skarpt afstand fra metoden

Erhverv

85-årige Sonja Knudsens første Landbobank-generalforsamling var virtuel - men middagen den ægte vare

Annonce