Erhverv

Designvirksomhed vil nå en milliard i omsætning

Adm. direktør Henrik Andersen er sikker på, at virksomhedens fokus på design er en af forklaringerne på succesen og væksten. PR-foto
Sofakompagniet har siden etableringen i 2012 oplevet vækst på mere end 25 procent om året og omsætter i dag for over 200 millioner kroner.

DANMARK: - Vi har et klart et omsætningsmål. Som samlet selskab skal vi nå en milliard kroner i omsætning inden for en tre år. Den kraftige vækst skal vi primært opnå i Europa, siger Sofakompagniets adm. direktør, Henrik Andersen.

Han tænker på nye markeder i for eksempel Østrig og Frankrig, hvor man er meget glade for dansk design.

Henrik Andersen ser vækstmuligheder i e-handel på møbelmarkedet, som fortsat er i sin vorden herhjemme med måske fem procent af omsætningen, mens man i England ligger på 12 procent og i USA på 15 procent.

Henrik Andersen har en forventning om, at væksten fortsætter, fordi man har en fin kendskabsgrad til produkterne i Danmark, men er også til stede med Sofakompagniet-konceptet i 10 lande. Udover Danmark er det Tyskland, Holland, Belgien, Sverige, Norge, Polen, Schweiz, Sydafrika og Vietnam:

- Vores vækst fortsætter, fordi der er en stor efterspørgsel på godt dansk design. Flere og flere forbrugere får øjnene op for, at man faktisk godt kan købe tingene på nettet til en lavere pris. Vi vil gerne udfordre møbelbranchen, som efter vores mening er lidt konservativ.

Når han siger konservativ, mener han, at Sofakompagniets forretningsmodel er mere dynamisk og fleksibel. Man har egne designere og kan bringe kvalitetsprodukter og godt design til markedet meget hurtigere end konkurrenterne.

Et stort varelager i Korsør sikrer, at man kan overholde en leveringstid på under en uge. PR-foto

Svensk kapitalfond

Sofakompagniet er i familie med virksomheden Scandinavian Design, som Henrik Andersen også er adm. direktør for, og siden 2008 har man haft succes. Minimum 25 procent vækst hvert år, og nu ligger omsætningen på over 400 mio. kroner om året for virksomhederne totalt.

Man designer sofaer i Danmark og producerer dem i Vietnam og distribuerer enhederne ud til kunderne.

I de senere år har Sofakompagniet skabt pæne overskud, i 2015 3,7 mio. kroner og 5,6 mio. kroner i Scandinavian Design, i 2016 4,9 mio. kroner for Sofakompagniet og 11,8 mio. kroner i Scandinavian Design, mens 2017 endte med et underskud hos Sofakompagniet på ca. 900.000 kroner, mens Scandinavian Design endte på 12,2 mio. kroner.

Underskuddet forklarer adm. direktør Henrik Andersen med, at man har fået en svensk kapitalfond med ombord som investor.

- Vi tror, vi har et koncept, som mange flere skal have gavn af. Godt dansk design til nogle andre priser, end man ellers ser. Vi har brugt meget energi på at styrke hele fundamentet, det vil sige organisation og it-systemer, siger Henrik Andersen.

Han vil ikke ud med, hvor mange penge der er investeret, men for to år siden sad der 14 medarbejdere på kontoret i Korsør, i dag arbejder 40 medarbejdere på hovedkontoret i Ringsted.

De håndterer to virksomheder i dag, Sofakompagniet, der sælger direkte til private, og Scandinavian Design, der producerer wholesale til møbelkæder.

Mangler i markedet

Henrik Andersen forklarer væksten med, hvordan virksomheden lægger sit fokus.

- Der er ingen tvivl, at væksten er kommet, fordi vi kommer med noget, der mangler i markedet. Vi har stærkt fokus på design af produkter, det er allervigtigst at skabe design. Vi bruger rigtig meget tid på innovation af nye produkter, siger direktøren og tilføjer, at man med designkonceptet forsøger at tage afstand fra den øvrige møbelbranches tendens til at være drevet af priskampagner og før- og nupriser.

- Der er vi mere præget af at have ærlige, faste priser. Vores forretningsmodel er et standardprogram med faste priser året rundt.

Logistikkoncept

En af nøglerne til succes ligger i hele virksomhedens logistikkoncept. Virksomheden er en relativ stor kunde hos Mærsk, der sejler cirka 60 40-fodscontainere til Danmark hver måned.

De mange møbler bliver håndteret i Ringsted af en supply chain manager og hans to medhjælpere.

- Vi tror så meget på de møbler, vi vælger til vores standardsortiment, at vi faktisk lagerlægger dem på et centrallager i Korsør. Vi har cirka 400 aktive varenumre, der som standard bliver holdt klar på lager til hurtig levering fra det 12.000 kvadratmeter store lager, forklarer Henrik Andersen.

På den måde er Sofakompagniet i stand til at levere et produkt inden for en uge. Virksomheden bestræber sig på, at 95 procent af varerne skal være tilgængelige.

- Når vi ved, at leveringstiden er afgørende i beslutningsprocessen for mange af vores kunder, har vi valgt at investere i lager, hvor alle vores standardvarer er på lager, siger Henrik Andersen.

Sofakompagniet har showroom i blandt andet Aarhus og Odense.

0/0

Tophistorier

Annonce
Tarm For abonnenter

Fra Holland til Tarm: Fiskesø var Willem og Jannies store drøm

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Kæmpe fremgang i Brugsen i Hemmet: Der er ansat mere personale for at følge med

Hvide Sande

Blandt legeland, bowling og spillemaskiner: - Fantastisk med sådan et sted til dårligt vejr

Tophistorier

Erhverv

21-årige Benjamin har åbnet sin egen webshop: Det kunne jeg gøre bedre

Vestjylland For abonnenter

Turister holder købmænd i live

Leder For abonnenter

Det mener Dagbladet: Lyt til 'praksis-partisanens' gode råd

Praksis-partisan. Sådan kalder Peder Sørensen sig selv. Han har gennem 11 år været leder af Produktionsskolen i Skjern og ved derfor af erfaring, at en praktisk tilgang til liv og læring virker bedre end alverdens bøger. I hvert fald for de elever, som er kommet på netop den skole, fordi de af den ene eller den anden grund er løbet sur i det almindelige skolesystem. Mange af dem har ikke verdens bedste oplevelser med sig i skoletasken, og før de kan blive klar til igen at binde an med bøger og teori, skal de lære at tro på sig selv. Det sker ifølge Peder Sørensen bedst gennem netop praktisk arbejde. Det er i der, langt hovedparten af eleverne har deres styrke, og det er derfor her, der er en basis, man kan bygge en selvtillid op på. At det virker, viser de tørre tal fra skolen i Skjern: 70 procent af eleverne er kommet videre i uddannelse eller arbejde. Med andre ord masser af solstrålehistorier om mennesker, der blev grebet, efter at de var snublet i starten, og som lærte at stå på egne ben. Men nu er det slut: Skolens seneste afgangshold blev også det sidste. Landets produktionsskoler lukker nemlig med udgangen af juli og bliver i stedet til FGU'er - Forberedende Grunduddannelse, der også skal hjælpe eleverne videre til uddannelse eller arbejde. På FGU kommer eleverne ind på ét af tre spor: Et, hvor de kan forbedre sig i boglige fag, et andet til de unge, der kan lide praktisk arbejde, men som også gerne vil forbedre sig i dansk og matematik, og endelig et tredje spor, hvor de unge er i virksomhedspraktik det meste af tiden og resten af tiden i skolepraktik med undervisning i fag, der er relevante for praktikken. Forhåbentlig vil den nye uddannelse vise sig lige så effektiv til at hjælpe ikke mindst de skrøbelige blandt eleverne videre, som Produktionsskolen var. Det er som bekendt ligegyldigt, hvilken farve katten har og hvad den hedder - bare den kan fange mus. Men det vil være klogt at lytte til erfaringerne fra 'praksis-partisaner' som Peder Sørensen. For hvis man vil skabe nye solstrålehistorier, er det afgørende at have fokus på hver enkelt elevs muligheder. Først når de tror på sig selv, kan de være de klar til de boglige fag. Det lyder både enkelt og indlysende.

Mindeord

Mindeord: Michael bevarede humøret og det positive syn på livet

Vestjylland For abonnenter

Ormefiskeriet i Varde Å vil formentlig blive begrænset

112

Badegæst i nød reddet op af havet

Hvide Sande

Fanø har taget principiel kamp: Nu fjernes forlist Hvide Sande-kutter i 11. time

Annonce