Annonce
Debat

Debat: Må vi nu ikke reparere vores klassiske biler?

Annonce

Veteranbiler: Det er med en vis undren, at man læser motorstyrelsens informations- og vejledningstiltag overfor veterankøretøjsejere.

Specielt ” originalitetskravet ” for registreringsafgiften giver anledning til mange spørgsmål og tvivl om hvorvidt dem, som har fastsat reglerne, er klar over hvad en over 35 år gammel bil har gennemgået i sit lange første liv inden den fik status af at være en veteranbil.

De mange tusinde ejere af de gamle biler har bevaret, restaureret og vedligeholdt dem af mange forskellige årsager. Det kan være fordi det er en klassisk , historisk og sjælden bil, et arvestykke eller fordi man havde sådan en da man var ung m.m.

Fælles for dem alle er at de er med til at bevare et stykke dansk kulturhistorie, og det skal vel ikke gøres besværligt af urealistiske regler.

Vi kan læse, at for at en bil kan være omfattet af reglerne for veteranbiler med nedsat vægtafgift og syn hver 8. år, skal den fremstå som ved første registrering. Det er kun nogle ganske få af dem, der kan leve op til det krav.

Nogle af de forhold der gør sig gældende, når vi kan konstatere, at der er foretaget mange forskellige ændringer på bilerne, siden de var helt nye, er blandt andet, at der op gennem tiden specielt til biler i 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne fandtes et hav af forskelligt ekstraudstyr, forskellige motorstørrelser og meget andet som sammen med de reparationer og restaureringer der er foretaget bevirker, at de ikke fremstår som ved første registrering.

Naturligvis skal bilens oprindelige identitet være bevaret omkring fabrikat og model. Her kan der også være tale om en replika af en modelvariant som en Mini til en Cooper, en Fiat 600 til en Abarth .

Listen er lang med alle de ændringer og forbedringer der kan være foretaget, men fælles for dem alle er, at de er synet og godkendt, som de er nu og teknisk set i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Endvidere lever de op til de krav der stilles fra fabrikken og importørerne.

Når motorstyrelsen skriver: ” flere små ændringer tilsammen kan betyde, at køretøjet ikke længere opfylder originalitetskravet ” så må vi konstatere, at det kommer til at gælde for en meget stor procentdel af den danske veteranbilpark.

Hvis ikke der sker en lempelse af originalitetskravet, vil det betyde mange store overvejelser for ejerne af bilerne, hvad de så skal gøre i den situation omkring økonomi og bilernes status (veteranbil eller ej)

Vi vil naturligvis kæmpe videre for at bevare det stykke danske bilkulturhistorie, som det er og afvente hvad der kan ske fremover.

Med til hele historien hører også det faktum, at det er minimalt hvad en veteranbil belaster vejnettet og miljøet med. Ved en undersøgelse blev det konstateret, at de kører i gennemsnit 1500 kilometer om året.

Paul Andy Andersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Diakoni: Rækkefølgen er afgørende

Annonce