Annonce
Tarm

Blåkilde Efterskole i Tarm indstillet til kommunikationsprisen Severin

På Blåkilde Efterskole er bæredygtighed og fællesskab i centrum - og det er man ikke i tvivl om, når man ser deres sociale medier og hjemmeside. PR-foto
Facebook, instagram og hjemmeside spiller tæt sammen og viser alle historien om bæredygtighed og fællesskab. Det skal hyldes, mener tidligere skoleder Anna Nees.

Tarm: Kommunikationsprisen Severin uddeles hvert år til en friskole, der er gode til at kommunikere værdier og holdninger i det digitale rum. I år er Blåkilde Efterskole indstillet til prisen for deres tydelige værdier på tværs af alle deres medier. Det er konsulent og tidligere skoleder Anna Nees, der har indstillet skolen.

- Blåkilde Efterskole formår på både hjemmeside, facebook og instagram at gøre tydeligt opmærksom på deres værdier: Bæredygtighed, rejser og fællesskab med indhold. Gennem billeder og video mærker man glæde, sammenhold og udvikling, fortæller hun i en pressemeddelelse.

Det glæder forstander på Blåkilde Efterskole, Henning Kristensen, at få en nominering.

- Vi er rigtig glade for indstillingen. Den viser os, at vi er på rette vej – også på de digitale medier. Det er vigtigt for os med værdier på alle platforme, siger han.

Annonce

Digitale fællesskaber

Prisen uddeles i år af Friskolernes formand, Peter Bendix Pedersen, medieforsker Stine Liv Johansen og kommunikationsekspert Rasmus Anker Rysgaard.

- Severin-prisen går til en skole, som formår at kommunikere dannet, og på den måde understøtte de digitale fællesskaber omkring skolens værdier, fortæller medstifter af prisen, Rasmus Anker Rysgaard.

Man kan indstille kandidater til prisen indtil 18. oktober. Efter indstillingsperioden udvælger årets jury tre skoler, som går til offentlig afstemning med simpelt stemmeflertal. Prisen uddeles primo november.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der går fisk i den på den gode måde

Det kan godt være, at fiskerierhvervet ikke er helt, som det har været. En tur forbi havnen i Hvide Sande viser selvfølgelig, at der ikke ligger så mange RI-kuttere ved kajen længere, og den udvikling er der sandsynligvis ikke meget at gøre ved. Til gengæld er der masser af gang i den på kajen rundt omkring havnebassinet. I den forgangne uge har der her i Dagbladet været to gode eksempler på, at det ikke er så tosset endda. For et år siden købte selskabet Amanda Seafood Hvide Sande-virksomheden Knud Søndergaard Fiskeeksport. Siden købet har der højest været 25 ansatte på fabrikken, men nu har Amanda Seafood meldt ud, at der bliver brug for det dobbelte antal, fordi der på Tungevej skal fremstilles fisk til en af landets største dagligvarekæder. Selv om de fisk, der skal bearbejdes, nok ikke vil blive landet i Hvide Sande alle sammen, er det altså noget af en god nyhed, at der pludselig bliver 25 nye arbejdspladser på havnen. Som om det ikke var nok, har Vestfisk, der også holder til på Tungevej - og ja, navnet kommer fra fisken tunge - meldt ud, at der skal skrues op for salget af frisk fisk på nettet. Webshoppen har fået nyt navn, der klinger bedre og skal være med til at lokke flere kunder indenfor. Selv om indehaverne et par gange har overvejet at lukke for netbutikken, er der nu plus på bundlinjen, og med Hvide Sande-fiskeskipper Verner Møller til at levere råvarerne fra kutteren RI468 Juli-Ane, er der i hvert fald sikkerhed for, at det er fisk leveret af lokale, der bliver solgt. Når udgangspunktet med den nye hjemmeside også er at give kunden en fornemmelse af at stå på kajen og handle fisk, og målet er at blive danskernes foretrukne fiskehandler, ser det ud til, at folkene bag friskfangetfisk.dk mener det alvorligt. Det kan godt være, at de to nævnte eksempler ikke får fiskerierhvervet tilbage til en havn, hvor kutterne lå tæt for at få plads ved kajen, men mindre kan også gøre det. I hvert fald ser det ud til, at der i det små er gået fisk i den på den gode måde.

Ringkøbing For abonnenter

Hun starter snart i en almindelig klasse: - Dansk bliver svært - men jeg glæder mig rigtig meget

Annonce