x
Annonce
Erhverv

Ambitiøs træspecialist skifter navn og strategi

Da BF12 blev bedt om tilbud på lakering af elementer til en ny skole, blev det til et partnerskab i stedet for det traditionelle kunde-leverandør-forhold. Det betød, at BF12 blandt andet kunne hjælpe med at bygge legehuse. Foto: BF12
Bording Fronts bliver til BF12 og vender ryggen til rollen som den klassiske underleverandør. I fremtiden handler det om værdiskabende partnerskaber med kunder i køkken- og møbelindustrien samt ikke mindst inden for byggeriet, som er et forretningsområde i vækst.

BORDING: Det handler om meget mere end et nyt logo, når Bording Fronts, som blandt andet er underleverandør til TCM Group (Tvis Køkkener), nu skifter navn til BF12.

Investeringer i produktionen og en vellykket satsning på løsninger til byggeriet har i løbet af tre år øget medarbejderstaben fra 25 til 45 og vendt en trængt økonomi til millionoverskud. Senest 2,8 mio. kroner før skat i 2018.

Nu er direktør Jørgen Kristensen klar til at tage det næste skridt med navneskiftet som den synlige markering. Bording Fronts – eller BF12 – vil ikke længere betragtes som en underleverandør i klassisk forstand.

Virksomheden vil i endnu højere grad bringe fire årtiers produktionserfaring i spil og være kundens produktionspartner hele vejen fra tegnebræt til levering. Uanset om det er låger til et køkken, komponenter til en reol, eller paneler til et byggeprojekt.

- Vores styrke er ikke standardiseret volumenproduktion. Vi er bedst til kundetilpassede løsninger af den slags, som du ikke bare kører ud og køber i ’pindhallen’. Vi har investeret markant i vores maskinpark, så vi kan udføre alt fra pladeopskæring og savning til færdig overfladebehandling. Det har vi gjort ud fra en strategi om, at kunden ikke skal tre forskellige steder hen for at få løst sin opgave, siger Jørgen Kristensen, som undervejs i processen har sagt farvel til over 40 kunder, fordi opgaverne ikke passede ind i BF12’s nye strategi.

Annonce

BF12

BF12 er etableret i 1974 og fremstiller træbaserede komponenter til møbel-, køkken- og byggeindustrien.

Virksomheden har adresse på Fabriksvej i Bording og beskæftiger 45 medarbejdere, der udfører alt fra pladeopskæring og savning til overfladebehandling.

BF12 er ejet af direktør og hovedaktionær Jørgen Kristensen, bestyrelsesformand Jørgen Mølholm og salgschef Per Briks.

Læs mere på www.bf12.dk

Fra lak til legehuse

Som eksempel på værdien af et partnerskab fremhæver Jørgen Kristensen byggeriet af den 15.000 kvadratmeter store Lindbjergskolen i Hammerum-Gjellerup ved Herning.

Han blev ringet op af tømrermester Bjarne Goddiksen fra Tømrerfirmaet Henrik Kristoffersen A/S i Herning, der havde brug for at få lakeret nogle plader til inventaret på den nye skole, der stod færdig ved indgangen til det nye år og blev indviet af statsminister Mette Frederiksen.

Som dialogen udviklede sig, fik Bjarne Goddiksen øjnene op for, at han med fordel kunne samle en hel stribe af opgaver hos BF12.

Og det endte med, at BF12 kom til at producere samtlige trækomponenter til 16 indendørs legehuse samt akustikpaneler til et af Lindbjergskolens store fællesrum.

Flere ressourcer til udvikling

Fornyelsen af BF12-fabrikken blev så småt igangsat i 2013, og de seneste investeringer omfatter blandt andet en ny listeafdeling og en markant udvidelse af lakafdelingen. Højt på ønskesedlen over kommende investeringer står et nyt og større anlæg til pladeopskæring.

Et andet område, som Jørgen Kristensen har fokus på, er digitalisering. BF12 har blandt andet investeret i et nyt ERP-system, hvilket har optimeret fabrikkens drift, produktion og logistik betydeligt.

- Det gør os mere effektive, og medarbejderne har et langt bedre overblik over, hvad de skal lave. Vi forventer, at digitaliseringen kommer til at frigive endnu flere ressourcer, som vi kan bruge til at udvikle os sammen med kunderne. Vi er klar til at tage et hop mere, og vil gerne i gang med mere eksport, siger Jørgen Kristensen.

BF12 henter i dag cirka 15 procent af sin omsætning fra eksport fordelt mellem det svenske og det norske marked.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce