Annonce
Indland

42-årig ankommer til København efter 900 kilometer svømmetur

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Et år efter at han tog de første svømmetag i Vadehavet, ankommer eventyrer tirsdag til Helgoland Badeanstalt.

Efter 900 kilometers svømning ankommer den 42-årige ekstremsvømmer Lars Simonsen tirsdag eftermiddag til Helgoland Badeanstalt.

Det sker næsten præcis et år, efter at han ledsaget af sin mor i juni sidste år kastede sig ud i det, der for de fleste lyder som et vanvidsprojekt: En svømmetur rundt om Danmark. Fra Vadehavet gennem Vesterhavet og Kattegat, syd om Fyn og med slutmål i Flensborg Fjord.

For Lars Simonsen bliver tirsdagens stop på Amager en ny milepæl på den lange svømmetur.

- Der kommer nok endnu en gang tårer på indersiden af brillerne. Det tror jeg på. Det har der været, når jeg har nået nye milepæle, og jeg glæder mig rigtig meget, siger Lars Simonsen.

Når han tirsdag rammer København, bliver han den første nogensinde, der har svømmet hele vejen fra den dansk/tyske grænse, gennem Vesterhavet og til København.

Målet er at svømme hele Danmark rundt, men allerede nu har det været en uforglemmelig rejse for Lars Simonsen.

- Det har været et af de allerstørste eventyr i mit liv. Det har både givet en naturoplevelse, og oplevelser med lokalbefolkningen, og det har været et lige så givende eventyr, som jeg havde håbet på.

Med på turen er Lars Simonsens forældre. Moren Ilse Simonsen vandrer samme rute langs stranden. Lars’ far sørger for transport og logistik.

Sammen bruger de turen til at sætte fokus på Julemærke Fonden og Depressionsforeningen.

For Ilse Simonsen, der selv har kæmpet med depression, har turen haft en helbredende effekt.

- Jeg har selv været indlagt flere gange, men gåturen langs den danske kyst har helbredt mig, fortæller Ilse Simonsen.

Familien forventer at ankomme til Helgoland Badeanstalt tirsdag klokken 17. Turen er dog langtfra forbi, da der venter yderligere 400 kilometers svømning til Flensborg Fjord.

- Jeg regner med at færdiggøre turen inden for de næste to måneder, men har afsat tiden indtil slutningen september, men vi er så langt foran tidsplanen, at vi burde nå frem i midten af august, siger Lars Simonsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce