Ny udstilling: Når sjov og alvor sætter fingeren på øjeblikket

Filt kan bruges til meget mere, end man lige regner med. Det er kunstneren Andreas Schulenburg et godt eksempel på. Her er han ved et værk, hvor »burnout« er skrevet på væggen, og en tændstik i filtudgave er at finde ved siden af.
Foto: Jørgen Kirk

Ny udstilling: Når sjov og alvor sætter fingeren på øjeblikket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Menneskets magtbegreb bliver udforsket i Vestjyllands Kunstpavillons nye udstilling, der blev ferniseret lørdag.

Kunst er, når....

Ja, sætningen er svær at fuldføre, for kunst kan være rigtig mange ting, og lige så mange definitioner, der kan være af begrebet, lige så mange meninger kan der være om selvsamme emne.

Og således kom der endnu en nuance til definitionen af kunstbegrebet, da Vestjyllands Kunstpavillon lørdag havde fernisering på udstillingen »En anden virkelighed - ja tak«. Det er et led i stedets samtidskunstplatform, og nok er lokalerne velegnet til billeder og skulpturer, men det kan også bruges til andet. Eksempelvis performance-kunst, der nok bedst kan oversættes til en slags optræden, hvor kunstneren har noget på hjerte, som formidles med krop, bevægelse og stemme. Tilmed er der ikke grænser for, hvad man kan tage i brug.

Kunstneren claus ejner, der ikke bruger stort begyndelsesbogstav i sit navn, gjorde brug af 16 dublo-klodser for at fortælle lidt om verdens sammenhæng. De blev skilt ad, sat sammen, mens han fortalte. Farvesorteret i fattig og rig, lagt ovenpå hinanden - og til sidst pointen:

»De rige, som vi giver skattelettelser til, sker der ikke noget med, hvis man fjerner dem. Men fjerner man arbejderklassen, så...,« forklarede han, inden der lød lidt larm og Lego-klodserne faldt sammen.

Så blev det sat på plads, og næstefter var det en tommestok, der blev brugt i forskellige sammenhænge, inden gæsterne ved ferniseringen kunne gå om og tage et glas vin, inden performancekunstneren Ulla Hvejsel kravlede rundt på bøger og læste op.

Kontrasternes samspil

Måske er det første gang, at der har været udstilling af filt i kunstpavillonen - og det er ikke en flittig håndarbejdslærer, der har været i sving. I stedet er det kunstneren Andreas Schulenburg, der under en juleferie for år tilbage hos sin mor blev inspireret af netop filten. Han gik i gang med at lære sig teknikken, og efterhånden er det blevet til filtskulpturer, der er over menneskehøjde.

»Jeg bruger dets stoflighed. Udefra er filten det bløde, men indholdsmæssigt er det noget helt andet, når man former disse figurer, og jeg vil gerne bruge kontrasten,« fortæller Andreas Schulenburg.

Et af hans skulpturer er en vulkan i filt, hvor der nedenunder er en tunnel, hvor en bil kan køre igennem. Vejen gennem vulkanen, som er et naturfænomen, skal signalere menneskets ønske om at skabe et magtforhold overfor ting, som man umiddelbart ikke er herre over.

Og netop det er meningen med udstillingen, at den skal få gæsterne til at reflektere over deres verden. Hvordan den er, og hvordan den kunne være. Kernen er magtbegrebet, udstillet i en mangfoldighed af materialer.

»Kunstnerne bruger satiren. Sjov og alvor går igen ved alle kunstnerne,« siger Sonja Lillebæk Christensen, der er kurator i Vestjyllands Kunstpavillon.

»Ingen kommer med svar, men giver nogle bud på menneskehedens overlegenhed,« forklarere Sonja Lillebæk Christensen, der har en fornemmelse af, at kunstnerne er skeptiske overfor den vej, som verden bevæger sig. Det kræver mod at stå frem med det, understreger hun:

»Når det handler om politik, er man typisk mange i et politisk parti, men her er kunstnerne alene. Det giver dem en skrøbelig position, men de er modige, når de står frem,« siger hun.

Til gengæld giver det anerkendelse, og det sørger Sonja Lillebæk Christensen for i den pjece, som er udgivet i forbindelse med udstillingen. Her fortæller hun om det, kunstnerne rumler med. Ud fra hver enkelt kunstner er der en sætning: »Og det skal (kunstnerens navn) have tak for«, og hensigten med det er at sige tak for, at kunstnerne gør opmærksom på netop disse ting.
Kurator Sonja Lillebæk Christensen opfordrede i sin velkomst til, at de besøgende skulle reflektrere over værkerne. »Der er et menneske bag, som vil dig noget,« sagde hun.
Kurator Sonja Lillebæk Christensen opfordrede i sin velkomst til, at de besøgende skulle reflektrere over værkerne. »Der er et menneske bag, som vil dig noget,« sagde hun.
Foto: Jørgen Kirk
Kunstneren claus ejner ankom i utraditionel bekædning, da han skulle lave sin performace. Foto: Jørgen Kirk
Kunstneren claus ejner ankom i utraditionel bekædning, da han skulle lave sin performace. Foto: Jørgen Kirk
Foto: Jørgen Kirk

Ny udstilling: Når sjov og alvor sætter fingeren på øjeblikket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce