Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Her er forslagene: Nu skal jernbanen være sikker

Jernbaneoverskæringen i Tarm midtby har i årtier skabt problemer for cyklister. Først nu ser det dog ud til, at løsninger kan være på vej. Foto: Jørgen Kirk.

Her er forslagene: Nu skal jernbanen være sikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I årtier har jernbaneoverskæringen på Storegade i Tarm skabt problemer for cyklister, men nu er der både konkrete forslag og ministersvar på bordet.

Tarm: Et højt brag og frygt for følgerne! Det har længe været realiteterne på Storegade i Tarm.

Cyklister på samlebånd er i årtier kommet galt afsted, når de har begivet sig ud i at krydse jernbaneoverskæringen på to hjul netop her.

Indtil nu har det dog ikke været muligt at forbedre forholdene for de uheldige cyklister.

Vejens forløb kombineret med skinnernes forløb giver cyklisterne en uheldig vinkel, og især i vådt vejr er mange væltet hver uge.

Det gælder både unge til og fra skole samt ældre borgere, der cykler rundt i Tarm midtby.

I februar besøgte Ventres transportordfører i Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen, så "gerningsstedet", og for ham stod det hurtigt klart, at der skulle gøres noget.

Han sendte sagen direkte videre til transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance).

Jeg glæder mig over, at der nu er fokus på dette problem hos både Banedanmark og transportministeren. Der er i notatet peget på mulige løsninger, der kan realiseres i tæt samarbejde med kommunen. Jeg ser frem til, at det giver konkrete resultater i Tarm til gavn for cyklisternes sikkerhed.
Kristian Pihl Lorentzen, Transportordfører for Venstre.

Ikke så let endda

Ved at tage sagen op med ministeren var håbet for Kristian Pihl Lorentzen, at han kunne være med til at presse på processen for at få hurtige ændringer i Tarm.

Der gik da heller ikke lang tid, før der var svar fra transportminister Ole Birk Olesen.

Ministeren har indhentet et notat fra Banedanmark, og her står det klart, at tingene ikke er lige til omkring Tarm-overskæringen:

"Den meget spidse vinkel er usædvanlig for overkørsler i Danmark, og den gør, at cyklister krydser skinnerne næsten parallelt. I lignende overkørsler har man anlagt cykelstien i en S-form, så cyklisterne krydser skinnerne i en større vinkel. Dette er der umiddelbart ikke plads til i denne overkørsel, da der er bebyggelse meget tæt på overkørslen," står der blandt andet i notatet, som Dagbladet har fået indsigt i.

Det kommunale håb har været, at man kunne lægge noget i skinnerne, som både tog og cyklister ville kunne leve med. Også det bliver dog vanskeligt:

"Overkørselsbelægningen slutter sig til skinnen. Dette betyder, at rillen mellem skinnen og overkørselsbelægningen ikke er tilstrækkelig stor til, at der kan lægges noget i denne med henblik på at få en mere jævn overflade."

Konkrete forslag

I notatet fra Banedanmark fremgår det, at man har modtaget flere indberetninger fra uheldige cyklister i Tarm.

Og der skal ske noget nu. Den politiske hjælp betyder ifølge svaret fra ministeren, at Ringkøbing-Skjern Kommune og Banedanmark allerede i marts 2018 skal besigtige overskæringen på Storegade og diskutere følgende tre konkrete forslag.

1. Opmærkning på cykelsti med S-kurve der skal få cyklister til at krydse skinnerne i en bedre vinkel. Da der ikke, for nuværende, er plads til at slynge cykelstien, kan det overvejes at opmærke cykelstien med en S-kurve. Opmærkningen vil ikke kunne føres helt hen til skinnerne, da hvid termoplast og lignende opmærkning ikke kan hæfte på belægningen i overkørslen. Der er tale om en optisk ændring af cykelstiens forløb, og krydsningsvinklen forbedres 5-10 grader. 2. Opmærkning af hele overkørselsområdet. For at gøre både cyklister og bilister ekstra opmærksomme på overkørslen, kan man forsøge sig med f.eks. gul skravering af asfalten i overkørselsområdet. Dette er ikke en foranstaltning, der er udbredt i Danmark, men ses brugt i f.eks. England og Australien. En lignende metode anvendes ved opmærksomhedsfelter mellem biltrafik og cyklister ved vejkryds.3. Yderligere advarselstavler rettet mod cyklister. Ringkøbing-Skjern Kommune har allerede opsat advarselstavler ud fra bedste vurderinger og erfaringer. Kommunen og Banedanmark vil revurdere, om der med fordel kan opsættes yderligere advarselstavler rettet mod cyklisterne.

Godt tegn

Tilbage i transportudvalget glæder Venstre-ordfører Kristian Pihl Lorentzen sig over ministerens svar.

Det kan nemlig betyde, at der kommer til at ske noget snart:

- Jeg glæder mig over, at der nu er fokus på dette problem hos både Banedanmark og transportministeren. Der er i notatet peget på mulige løsninger, der kan realiseres i tæt samarbejde med kommunen. Jeg ser frem til, at det giver konkrete resultater i Tarm til gavn for cyklisternes sikkerhed, udtaler Kristian Pihl Lorentzen.

Her er forslagene: Nu skal jernbanen være sikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.