Skjern vil selv og kan selv

- Hvis man bare sad derhjemme og købte alle sine varer online, kunne man jo lige så godt afskaffe julen, i hvert fald gaverne, siger bychef i Skjern Mette Christiansen. Foto: Jørgen Kirk

Skjern vil selv og kan selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butikkerne i Skjern er presset af demografi, e-handel, infrastruktur og konkurrerende byers tilbud. Men så må man bare arbejde lidt mere for det.

SKJERN: Lille kat, lille kat, lille kat på vejen! Hvis er du, hvis er du? - Jeg er sgu min egen.

Sådan lyder et af Piet Heins mest kendte gruk. Men ordene kunne lige så godt være sagt af Mette Christiansen - eller mange andre erhvervsfolk fra Skjern.

Inde i storbyen - nede i Esbjerg eller ovre i Herning - ville sådan én som hende nok hedde en event manager eller citychef. I Skjern med sine knap 8.000 indbyggere er hun bychef og arbejder for de 60 butikker, som er medlemmer af Skjern Handelsforening.

Byens handelsliv fik sit første hak i tuden for mange år siden, da omfartsvejen blev bygget færdig, og trafikken forbi de pyntede butiksruder i midtbyen styrtdykkede. Nogle af de lokale fandt ud af bruge den renoverede landevej til at shoppe i storcentret i Esbjerg eller Herning. Og oven i de demografiske udfordringer, som viser, at der bliver færre og færre købestærke kunder i Skjern, har e-handelen for alvor bidt sig fast.

Det lyder måske trist, men der bliver ikke spist tudekiks i Skjern. Vestjyder er nemlig ikke sådan at slå omkuld.

- Man skal turde se lyset, siger bychef Mette Christiansen.

- Det er altså ikke alle, der kører væk herfra eller sidder i sofaen og shopper på nettet. Hvis man bare sad derhjemme og købte alle sine varer online, kunne man jo lige så godt afskaffe julen, i hvert fald gaverne, for det er jo en vigtig del af julestemningen, at man er ude i butikkerne og får oplevelsen ved at vælge en vare i butikkerne. Det siger de unge faktisk også, når man spørger dem om detailhandelens betydning, og det giver da håb og optimisme hos os, siger hun.

Jeg skal arbejde for at få folk ind til byen, og så er det op til butikkerne selv at få dem det sidste stykke ind over dørtrinnet.
Mette Christiansen, bychef i Skjern
De 8000 indbyggere i Skjern by savnede en turistattraktion, og så købte driftige erhvervsfolk i 2014 en kopi af Holger Danske-statuen og fik den placeret på hovedgaden i Skjern. Detailhandelen er måske nok udfordret, men Holger Danske sover trygt endnu, forsikrer bychef Mette Christistiansen. Foto: Jørgen Kirk
De 8000 indbyggere i Skjern by savnede en turistattraktion, og så købte driftige erhvervsfolk i 2014 en kopi af Holger Danske-statuen og fik den placeret på hovedgaden i Skjern. Detailhandelen er måske nok udfordret, men Holger Danske sover trygt endnu, forsikrer bychef Mette Christistiansen. Foto: Jørgen Kirk

Butikker står sammen

Nøglen til et godt handelsliv er sammenhold, mener bychefen.

- Stort set alle byens butikker er med i Handelsforeningen. Det betyder, at vi har fået en størrelse, hvor man godt kan se vigtigheden i at være med. I gamle dage meldte man sig ind som en selvfølge, men der er faktisk ikke nogen klausul, som siger, at man skal være medlem. Vi har heldigvis mange, som har været medlem længe nok til at have mærket effekten af medlemskabet, fortæller Mette Christiansen.

Foreningen har både en intern og ekstern rolle i detailhandelen.

- Så snart, der sker noget i byen, så kommer kunderne også. Jeg skal som bychef arbejde for at få folk ind til byen, og så er det op til butikkerne selv at få dem det sidste stykke ind over dørtrinnet, forklarer hun.

Samtidig skal butikkerne være bedre til at dele erfaringer med hinanden.

- Vi har en erfa-gruppe, som har et morgenmøde hvert kvartal, hvor vi giver en orientering og taler om kommende aktiviteter. Det begynder som regel med, at vi drikker kaffe sammen, og jeg må som regel pifte eller råbe meget højt for at få hold på dem igen, for de har jo ikke tid til at få snakket sammen til hverdag, når de har travlt i butikkerne, fortæller Mette Christiansen.

Kun egne events

Hun har en baggrund som journalist, så hun har haft travlt med at lære detailbranchen at kende. Men omvendt har hun kunnet bidrage med sin erfaring med kommunikation.

- Jeg tilbyder medlemmer hjælp til at skrive en pressemeddelelse som en del af Handelsforeningens service. De skulle lige vænne sig til det, men nu sender vi et regelmæssigt nyhedsbrev med foto og korte tekster til 1.400 modtagere, lige som den lokale presse får kopi. Det betyder noget, at man får lidt omtale i Ugeposten, så vi også kan vise, at der sker noget i byen, forklarer hun.

Skjerns størrelse sætter sin begrænsning på, hvilken type events bychefen kan bruge for at lokke kunderne væk fra omfartsvejen og ind i byen.

- Jeg fatter ikke, at børnefamilier gider at køre til et storcenter og stå klemt inde mellem 3.000 mennesker for at opleve "Onkel Reje" på scenen i 20 minutter. Men det er der altså nogen, der vil. Og det kan vi bare ikke konkurrere mod. Vi har ikke budgettet til det, så vi har taget en principbeslutning om, at vi ikke vil købe færdige koncepter. Vi udvikler vores egne events, siger Mette Christiansen.

Ud over de små begivenheder som at huske at flage for årets konfirmander, så giver de hjemmelavede events en særlig mulighed for at inddrage lokalsamfundet mere.

- Vi giver mulighed for, at alle sogne kan byde ind, så vi får oplandet med også. Det kan være alt fra sangkor til gymnastikforeninger og elever fra musikskolen, som gerne vil optræde. De er stolte af det, og det giver et stærkere lokalt sammenhold, siger bychefen.

Og den der omfartsvej, som leder trafikken uden om byens butikker, skal man i øvrigt ikke være så bekymret over. Det handler bare om at se det med Skjern-brillerne på.

- Omfartsvejen leder især den tunge trafik uden om byen. Mange af de lokale har for længst opdaget, at nu er det hurtigere både i afstand og tid at køre gennem byen, så vi ser altså mange i byen stadigvæk, siger bychefen.

Skjern vil selv og kan selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce