Leg med Lego-klodser på skoleskemaet

Det er da fedt at få lov at lege med Lego i timen! Privatfoto.

Leg med Lego-klodser på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

4. - 6.-klasse på Hee Skole havde besøg af ingeniør fra Lego, der fortalte om sit arbejde og stillede eleverne over for opgaver, de skulle løse.

HEE: Hvornår får man lov til at lege med Lego som en del af undervisningen?

Det gjorde 4. - 6.-klasse op Hee Skole forleden, da skolen havde besøg af en ingeniør fra Lego.

Baggrunden for besøget var, at 4. klasse er kommet med i regeringens teknologiforsøg, der blandt andet byder på digital design og komplekse problemstillinger, mens 5. - 6.-klasse er tilmeldt naturfagsmaraton, der også byder på løsning af komplekse problemstillinger.

- Derfor valgte vi at tage kontakt til engineerthefuture.dk, der har en samling ingeniører, som tager ud, og holder foredrag på skoler, fortæller lærer Lotte Bastholm.

Engineer the Future er Danmarks teknologiske alliance, der bringer danske ingeniører og teknologieksperter i front og sørger for, at børn og unge får en teknologisk dannelse, og at mange flere får viden og speciale inden for teknologisk udvikling.

Under selve besøget fik eleverne en kort introduktion til de mange forskellige ingeniøruddannelser.

Herefter fik eleverne hver seks Lego-kloster, som skulle samles til en and.

- Målet var at vise eleverne, at der er mange forskellige måder at løse den samme opgave på, siger Lotte Bastholm.

Herefter så børnene en film om, hvordan produktionen foregår på Lego - blandt andet, hvordan robotter gør en stor del af arbejdet.

- Eleverne fik til sidst en opgave, der gik ud på at bygge en figur med fire Lego-klodser. Den næste i rækken skulle så bygge en magen til, og den næste i rækken en magen til igen.

- De sidste figurer i rækkerne lignede langt fra den første, og dette skulle lære eleverne, at man ikke skulle skynde sig gennem de mange led, der er produktionen, siger Lotte Bastholm.

Eleverne syntes i alt fald, at det var sjovt og lærerigt.

"Han var god til at forklare ting", mød en bemærkning, mens en anden elev mente, at "han var sjov".

"Fedt, at vi måtte få gratis Lego", lød det fra en tredje.

Eleverne var fascinerede af at høre om, hvordan produktionen på Lego foregår.
Eleverne var fascinerede af at høre om, hvordan produktionen på Lego foregår.

Leg med Lego-klodser på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce