Gymnasieelever lærte om Fake News og livet på universitetet

Philip Temnæs har siden august været underviser for Det rullende Universitet, der primært kører rundt i Jylland. Foto: Søren Nørgaard

Gymnasieelever lærte om Fake News og livet på universitetet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det rullende Universitet fra Aarhus Universitet var torsdag på Ringkjøbing Gymnasium for at undervise eleverne, men også fortæller om hverdagen på et universitet.

Ringkøbing: Eleverne på Ringkjøbing Gymnasium oplevede torsdag, at de daglige lærere og den normale undervisning var byttet ud med studenterundervisere fra Aarhus Universitet, som hver underviste i bestemte emner.

Emner som International Politik og Fake News var på dagsordenen, og dagen blev positivt modtaget hos flere af eleverne. Louise Schmidt og Jane Buhl Bundgaard fra 2.c var blandt dem, som blev undervist i Fake News.

For dem gav dagen god mening, selvom universitetet ikke er aktuelt for dem lige foreløbig:

- Jeg vil gerne på universitetet om nogle år, så det var en god mulighed for at få et indblik i deres hverdag, siger Louise og bliver fulgt op af Jane:

- Og så var det dejligt også at høre lidt om det praktiske i forhold til bolig. Man får helt sikkert afklaret nogle ting, forklarer hun.

Også Hans Henrik Dalgaard fra 1. a nød at have besøg af gæsteundervisere:

- Jeg synes, at det er vildt fedt. Det giver et godt afbræk i hverdagen, og man får samtidig mulighed for at få svar på nogle af sine spørgsmål, siger han.

 
 
Det rullende Universitet
Det rullende Universitet har været en fast aktivitet siden 2009.Det foregår på den måde, at Gymnasier rundt om i Danmark søger om, at Det rullende Universitet kommer og underviser en hel dag.

Det rullende Universitet har 120 studenterundervisere, som står for undervisningen og samtidig giver gymnasieeleverne et indblik i, hvordan hverdagen på universitetet ser ud.

Torsdag blev der undervist i emnerne Fake News, International Politik, lys og fotoner og kunst.
Til undervisningen om Fake News blev eleverne delt op i grupper og tildelt en case, som de skulle fremlægge for resten af klassen. Foto: Søren Nørgaard
Til undervisningen om Fake News blev eleverne delt op i grupper og tildelt en case, som de skulle fremlægge for resten af klassen. Foto: Søren Nørgaard

Mange spørgsmål

25-årige Philip Temnæs, der læser Samfundsfag og Historie på 9. semester i Aarhus, var en af de i alt 13 undervisere på gymnasiet torsdag. Han begyndte at undervise på Det rullende Universitet i august, men har allerede været afsted flere gange. For ham var det en god oplevelse at undervise eleverne på Ringkjøbing Gymnasium:

- Jeg kan godt lide at undervise og jeg synes, at eleverne tog godt imod det, jeg kom med. Jeg har undervist dem i Fake News og det er noget, som de kan forholde sig til. De bruger selv sociale medier meget, og på den måde fik vi også nogle gode diskussioner, siger han.

Udover undervisning fortalte Philip Temnæs og de andre studenterundervisere også om hverdagen på et universitet:

- Der er mange af dem - både 1., 2. og 3.g´ere som er meget nysgerrige og spørger ind til vores hverdag på universitet. Vi prøver at give et realistisk billede af hverdagen, som ikke altid er fest og ballade. Det er også hårdt arbejde, siger han.

Louise Schmidt (t.v) og Jane Buhl Bundgaard (t.h) nød begge godt af torsdagens undervisning og snak om universitetet. Foto: Søren Nørgaard
Louise Schmidt (t.v) og Jane Buhl Bundgaard (t.h) nød begge godt af torsdagens undervisning og snak om universitetet. Foto: Søren Nørgaard

Naturlig del af brobygningen

For rektor Tonny Hansen er en dag med Det rullende Universitet en naturlig del af Ringkjøbing Gymnasiums brobygning til de videregående uddannelser:

- Det er med til at åbne elevernes øjne for livet på et universitet. Samtidig er underviserne i midten af tyverne og i gang med uddannelsen, og derfor kan de kan give eleverne et bedre billede af hverdagen, end vi kan, siger rektoren.

Gymnasiet hørte om konceptet gennem andre gymnasier og sidste år deltog de selv for første gang:

- Det har været en stor succes, og jeg er ikke afvisende overfor, at vi deltager igen. Eleverne har været positive og det hele hænger bare sammen i forhold til den bro vi bygger til de videregående uddannelser. Jeg er meget tilfreds, siger han.

I år var emnerne fordelt, så det passede til gymnasieklassernes studieretning.

Hans Henrik Dalgaard fra 1. a har endnu ikke besluttet sig for, om han vil studere på universitet. Foto: Søren Nørgaard
Hans Henrik Dalgaard fra 1. a har endnu ikke besluttet sig for, om han vil studere på universitet. Foto: Søren Nørgaard

Gymnasieelever lærte om Fake News og livet på universitetet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce