Det var svært at få vingerne til at dreje rundt

Ingeniøren Ingemann Hvas Sandvad (til højre) fortæller 5.B, at sikkerheden kommer før alt andet. Foto: Cecilie Bisgaard.

Det var svært at få vingerne til at dreje rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

5.B på Ringkøbing Skole brugte mandag eftermiddag på at lære, hvor vinden kommer fra. Men det sjoveste var alligevel at få en "vindmølle" til at dreje rundt.

Ringkøbing: De lærte alligevel noget. Selvom det måske kan lyde lidt skræmmende at blive undervist af en ingeniør, så lyttede 5.B alligevel interesseret til, hvad Ingemann Hvas Sandvad fortalte dem.

- Det, jeg fortalte om, gik måske nok over hovedet på nogen. Men der var også nogen, der syntes, at regnestykkerne var nemme. Generelt har de lyttet meget interesseret, siger ingeniøren, der til dagligt arbejder på Vestas.

Eftermiddagen bød ikke kun på ren teori. Efter 45 minutter i klasseværelset blev det tid til praktisk undervisning på fodboldbanerne bag ROFI-Centret.

Rosa Fiskbæk Larsen, Mie Strøm og Sebastian Vej synes, det var svært men også spændende at få vingerne til at dreje rundt på den hjemmelavede vindmølle. Foto: Cecilie Bisgaard.
Rosa Fiskbæk Larsen, Mie Strøm og Sebastian Vej synes, det var svært men også spændende at få vingerne til at dreje rundt på den hjemmelavede vindmølle. Foto: Cecilie Bisgaard.

En vindmølle af reb

Dagens sidste opgave på fodboldbanerne er at få en vindmølle til at dreje rundt. Ikke en helt rigtig vindmølle, men en, der er lige så stor som en rigtig.

Der ligger tre mørke reb på banerne. Faktisk er de så lange, at de ikke kan være græsplænen. Et af rebene krydser stien op til Ringkøbing Skole. De er 80 meter lange - lige så lange som vingerne på en af de store Vestas vindmøller. De går ud fra ét punkt på banen, som repræsenterer selve møllen.

- Nu må I se, om I kan få vingerne til at dreje rundt, siger ingeniøren og giver sin walkie-talkie til en af pigerne.

Det giver en frygtelig ballade. Børnene snakker i munden på hinanden og til hinanden i walkie-talkierne. Men til sidst lykkedes det at få vingerne til at dreje lidt.

5.B var enige om, at det var spændende at se, hvor stor en vindmølle egentlig er. Men de havde ikke lyst til at regne på Ingemann Sandvads medbragte monsterregnestykker. Foto: Cecilie Bisgaard.
5.B var enige om, at det var spændende at se, hvor stor en vindmølle egentlig er. Men de havde ikke lyst til at regne på Ingemann Sandvads medbragte monsterregnestykker. Foto: Cecilie Bisgaard.

Sjovt men svært

Ingemann Sandvad er på Ringkøbing Skole som en del af Engineering the Future-programmet.

Herigennem er det muligt for folkeskolerne at booke eksperter på forskellige områder til at snakke med børn fra 4. til 9. klasse. Det er fondsfinansieret og derfor gratis for skolerne.

Meget tyder på, at børnene får noget ud af dagen. I hvert fald mener både Mie Strøm, Rosa Fiskbæk Larsen og Sebastian Vej, at de har lært noget.

- Vi har lært, hvor vinden kommer fra og, hvor stor og tung en vindmølle er. Det var sjovt at få den til at dreje rundt, men det var også svært. Det er i hvert fald vigtigt at høre og gøre, hvad der bliver sagt, fortæller de.

Det var svært at få vingerne til at dreje rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce