Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kære Trine Ørskov: Jeg bliver så træt ...


Kære Trine Ørskov: Jeg bliver så træt ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Jeg bliver som uddannet lærer med linjefag i bl.a. Sløjd og nu underviser i Håndværk og Design enormt provokeret af din udtalelse til Dagbladet d. 8. marts 2018.

Jeg bliver så træt, når jeg igen skal høre om tømreren, der kan undervise i Sløjd. Faktum er, at Sløjd slet ikke findes som fag i den danske folkeskole mere og har ikke gjort det siden 2014.

Faget hedder nu Håndværk og Design og har fokus på håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Læs mere her: https://uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/fag-emner-og-tvaergaaende-temaer/folkeskolens-fag

Jeg synes, det er en mangel på indsigt, når man ser på undervisning som noget udelukkende fagligt, uden man forholder sig til det pædagogiske og didaktiske.

Disse ting er ikke noget, en tømrer har stiftet bekendtskab med i sin uddannelse på teknisk skole og som lærling. Hvad skulle han dog også bruge det til i sit fag?

Sagen er, at det er en Michael og Sofie, der afsluttede 3.g sidste sommer, som nu står og underviser vores børn - også i fag som Matematik, Dansk og andre fag. I bedste fald er deres pædagogiske erfaring den, de har tilegnet sig gennem et fritidsjob som fodboldtræner eller barnepige.

Hvordan skulle en tømrer eller en 4.g'er kvalificeret kunne undervise en klasse på 25-28 elever, opfylde Folkeskolelovens mange krav, udfærdige årsplaner samt elevplaner og dokumentere i Meebook - alt sammen uden nogen form for indsigt og pædagogisk og didaktisk uddannelse?

For slet ikke at tale om hele inklusionen, som i den grad er en udfordring hos selv de professionelle i den danske folkeskole. Hvordan er tømreren, Michael og Sofie stillet her?

I forbindelse med folkeskolereformen, som trådte i kraft i 2014, blev der lavet en 2020-plan, som forpligter kommunerne til, at 95 procent af al undervisning i folkeskolen skal foretages af uddannede lærere med linjefag eller linjefagslignende kompetencer i de fag, der undervises i.

Så stop nu, kære politiker, med at komme med det fortegnede billede af tømreren som underviser i Sløjd.

Hjælp i stedet med at gøre jobbet som folkeskolelærer i Ringkøbing-Skjern Kommune så attraktivt som muligt, så de uddannede lærere kommer rejsende hertil.

Skab, som I sagde i valgkampen 2017, Danmarks bedste folkeskole i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Kære Trine Ørskov: Jeg bliver så træt ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.