Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kære Frederik Noesgaard. Tak for dit indspark


Kære Frederik Noesgaard. Tak for dit indspark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Svar på indlæg den 12. marts om mine udtalelser om lærernes uddannelsesbaggrund.

Som det fremgår af Dagbladets artikel den 9. marts, mener jeg, at lærerne i folkeskolen som udgangspunkt skal være læreruddannede. For mig er det åbenlyst, at fire år på seminariet giver en række kompetencer, som ufaglærte ikke besidder, eksempelvis inden for didaktik. Præcis ligesom en pædagoguddannelse kvalificerer en medarbejder i et dagtilbud bedre end en ufaglært. Præcis ligesom en uddannet journalist må formodes at være bedre kvalificeret til at udføre opsøgende journalistik end en ufaglært.

Jeg mener dog godt, der kan være tilfælde, hvor det giver mening at bruge specifikke kompetencer fra f.eks. erhvervslivet i undervisningen, hvis det sker under forhold, hvor manglende kompetencer, f.eks. pædagogiske, dækkes ind på anden vis.

Jeg er naturligvis bekendt med, at sløjdfaget i forbindelse med folkeskolereformen er skiftet ud med det bredere funderede håndværk og design, hvilket jeg i øvrigt hilser velkommen. Jeg medgiver, at mit tømrer-eksempel er uhensigtsmæssigt i den sammenhæng. Jeg er også bekendt med målsætningen om, at 95 procent af undervisningen i 2020 skal varetages af linjefagsuddannede - og at vi i Ringkøbing-Skjern Kommune lå over delmålet i 2016 på 85 procent (senest opgjorte tal).

Jeg møder regelmæssigt argumentet om, at Ringkøbing-Skjern Kommune har mange ufaglærte lærere, og det underbygges af divergerende tal fra forskellige kilder. Det kan blandt andet skyldes måden, medarbejdere registreres. For at undersøge omfanget og årsagerne, inden vi beslutter, hvordan en eventuel udfordring gribes an, er forvaltningen i gang med at undersøge forholdene på hver enkelt folkeskole i kommunen og give en forklaring på hvert enkelt tilfælde, hvor en lærerstilling er besat af en ufaglært. Hvorvidt det generelt er svært at tiltrække uddannede lærere til kommunen, vil undersøgelsen også give et billede af.

I børne- og familieudvalget arbejder syv engagerede politikere på, i samarbejde med skolerne og det øvrige byråd, at udvikle Danmarks bedste folkeskole og med den attraktive arbejdspladser for kvalificerede lærere. Vi sætter stor pris på input fra alle, der ønsker det samme.

Kære Frederik Noesgaard. Tak for dit indspark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.