Annonce
Erhverv

VVS-grossist lægger strategi efter byggeboom i Aarhus og Odense

Salgsdirektør Jesper Lynge (t.v.) har som mål at yde den maksimale service for kunden. - Håndværkeren kan selv bestemme, om han vil vælge den detaljerede digitale løsning og handle online, eller om han vil besøge vores butik og lager eller bestille varerne som Kvik-levering, siger Jesper Lynge. Foto: Jørgen Høg
Brødrene Dahl har oprustet massivt med fire butikker placeret strategisk i Aarhus-området, og nu følger VVS-grossisten op i Odense.

AARHUS/ODENSE: Danmarks største VVS-grossist Brødrene Dahl har, på baggrund af et regulært byggeboom i Aarhus med flere end 5000 nye tilflyttere hvert år, besluttet at øge sin lokale tilstedeværelse markant.

Grossisten opererer nu fire butikker i Aarhus ud fra en strategi om, at det aldrig må tage en håndværker mere end en halv time at finde de nødvendige varer til en byggesag, og så er det ligegyldigt, om der er tale om nybyggeri eller en større renoveringsopgave.

- Vi har i år oplevet en tocifret vækst og en omsætning i Aarhus, der er 15-20 procent højere end resten af landet. Selv om det er svært at spå om fremtiden, så håber jeg på en tilsvarende vækst i det kommende år, siger Jesper Lynge, der er salgsdirektør for Brødrene Dahl i Jylland-Fyn.

Taktikken har fra start været at placere sig med butikker på fire strategisk vigtige lokationer i landets næststørste by.

Annonce

Brødrene Dahl

Siden 1867 har Brødrene Dahl leveret materialer, viden og inspiration til VVS-branchen.

53 butikker over hele landet.

To klimacentre i Horsens og Næstved.

1100 medarbejdere.

Cirka 38.000 lagerførte varer.

Cirka 1500 leverandører.

Flere end 10.000 kunder.

Maksimalt en halv time

Butikkerne skal med deres placeringer garantere de lokale håndværkere, at der maksimalt er en halv times kørsel, hvis man ønsker at besøge butikken selv. Eller en halv times transport, hvis man vælger at få leveret de ønskede varer til den arbejdsplads, hvor håndværkeren opholder sig.

- Hele vores setup handler om fokus på at gøre det nemmere for kunden. Vi er klar over, at det i dag for alle håndværkere handler om at effektivisere. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at etablere lette løsninger. Alt skal i dag være så billigt og så effektivt som muligt, og derfor har vi investeret massivt i en omfattende digital løsning til gavn for vores kunder, siger salgsdirektøren.

- Og for de håndværkere, der ønsker at handle i en butik, har vi nu investeret i en omfattende dækning af det aarhusianske område. Alene vores flagskibsbutik i Skejby har 14.000 varer på lager, så uanset hvad man skal bruge eksempelvis på havnen i Aarhus, kan det hentes eller bringes inden for en halv time, pointerer Jesper Lynge og understreger, at netop effektiv tilgængelighed er en afgørende faktor for salget hos Brødrene Dahl.

Fremskudte lagre

Via det, som Jesper Lynge betegner som fremskudte lagre på de fire Aarhus-lokationer, kan håndværkerne frit vælge mellem Kvik-levering eller Kvik-afhentning.

- Ved Kvik-levering sørger vores GPS-baserede bestillingssystem for at registrere hvilket lager, der ligger tættest på arbejdspladsen. Ordren samles og pakkes hurtigt, og via en distributør sørger vi for at bringe de bestilte varer ud til byggepladsen, så håndværkeren kan fortsætte sit arbejde uden at bruge unødvendig tid på at sætte alt på pause og køre til og fra vores lager. Vi sørger på den måde for, at han kan fastholde sin effektivitet til glæde i sidste ende for slutkunden.

Hele operationen kan følges via mobiltelefonen, så håndværkeren kan orientere sig om og planlægge sit arbejde ud fra, hvornår den ønskede vare vil ankomme.

- Vores mål er med dette setup at yde den maksimale service for kunden. Håndværkeren kan selv bestemme, om han vil vælge den detaljerede digitale løsning og handle online, eller om han vil besøge vores butik og lager eller bestille varerne som Kvik-levering, forklarer Jesper Lynge.

Brødrene Dahl har med den netop udrullede strategi ønsket at øge sine aktiviteter i Aarhus.

- Det er ikke kun i Midtbyen. Vi vil gerne vise, at vi er til stede i hele Stor-Aarhus. Vi vil være til rådighed over alt, og det er baggrunden for de omfattende investeringer, vi har foretaget i Aarhus. Vi vil signalere, at vi opererer såvel bæredygtigt som effektivt, og det er vi lykkedes med på store nybyggerier som supersygehuset i Skejby, men vi er også klar til at servicere de kommende renoveringer af de nedlagte sygehuse i Aarhus, fortæller han.

Jan Sørensen, kompetencecenterchef for de fire butikker i Aarhus er godt tilfreds med udviklingen i Aarhus-området, hvor Brødrene Dahl har fire butikker. Foto: Jørgen Høg

Next stop Odense

Nu er turen kommet til en lignende satsning i Odense, hvor byggeaktiviteten er hastigt voksende.

- I Odense følger vi projekteringen af den kommende letbane tæt. Vi har valgt at placere to butikker i Odense. En butik på hver side af letbanen, så vi også her kan tilbyde det samme setup som i Aarhus med maksimalt 30 minutter til butik eller til Kvik-levering.

Jesper Lynge er ikke bange for, at en massiv digital satsning på længere sigt vil betyde, at de fysiske butikker vil forsvinde.

- Nej, vi vil fortsat tilbyde det bedste fra begge verdener. For os er det tydeligt, at håndværkerne gerne vil have muligheden for at vælge. På det digitale område har vi indført mulighed for selv-scanning med en særlig scanner i vores butikker, og inden længe forventer jeg, at vi er klar med en nyhed om mulighed for, at den lokale håndværker kan scanne sine indkøb ind på sin egen mobiltelefon, forudser Jesper Lynge.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev fra Lise Bonde: Rart at LO kommenterer på 3F-sager

Læserbrev: Jeg må rose den lokale LO og Metalformand Helge Albertsen for at stå frem og kommentere de seneste måneders skriverier omkring 3F’s uacceptable opførsel og tage afstand herfra. Jeg er helt enig i, at ”konfliktvåbnet” ikke skal bruges unødigt – hverken på arbejdstager- eller arbejdsgiversiden! Når 3F bruger ”konfliktvåbnet” unødigt og forkert, bliver det en trussel mod det danske arbejdsmarked og arbejdspladserne! Vi skal væk fra diktatur, trusler og tvang og i stedet have frihed til selv at vælge både som arbejdstager og arbejdsgiver! Sådan som det er kutyme i alle andre sammenhænge i dag. Vi befinder os i 2019, og meget er forandret på arbejdsmarkedet gennem tiden siden 1899 – både på arbejdstager- og arbejdsgiversiden! Arbejdsmarkedets parter og fagforeninger skal følge med udviklingen, som Helge Albertsen også beskriver med udtalen ”de gamle metoder med at presse kollegaer ind i fagforeningen er for længst fortid”. Vi må så bare også sande, at det ikke er sket i 3F, hvor disse metoder stadig finder sted i Lufthavnssagen & Lauge Bonde-sagen! Det er derfor heller ikke rimeligt at samme ”pres” eller tvang har lov at finde sted på arbejdsgiversiden i 2019, når der allerede er ordnede forhold, alle danske love og regler er overholdt, og der er absolut ingen utilfredshed blandt medarbejdere og virksomhed med eksisterende forhold. Det skal 3F lære at håndtere og respektere. Prøv at se tingene fra en anden vinkel: Arbejdstager og arbejdsgiver er dybt afhængige af hinanden – virksomhederne kan ikke eksistere uden dygtige medarbejdere, og medarbejderne kan ikke eksistere uden virksomhederne. Hvis ikke vi er ordentlige overfor hinanden, har vi ingen arbejdsplads, og vi er nødt til at ”spille sammen som et hold”! Sammen er vi stærke, alene er vi intet! Jeg tror ikke, 3F og andre helt forstår vores frustrerede situation, men lad mig give et par eksempler i håb om, det bliver lettere forståeligt: Forestil jer at 3F fik dikteret følgende: ”Fra næste uge skal I følge KA’s overenskomst og indbetale til deres fonde – I har intet valg – det skal I bare!” eller hvis Socialdemokratiet fik dikteret: "Fra næste uge skal I føre Venstrepolitik – I har intet valg – det skal I bare!” Hvordan mon stemningen og arbejdsglæden så ville være i de to lejre? Mon ikke I ville være rasende? Præcis den følelse af magtarrogance og brud på tillid og retfærdighed føler vi og vore medarbejdere i denne sag! Det er derfor også glædeligt og tankevækkende, at arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen udtaler ”En overenskomst er meget mere end timeløn, overtidsbetaling og pensionsordning, man skal have tiltro til dem, man indgår overenskomst med, og folk vil selv have bestemmelsesretten”. Det er det, vi efterlyser: Tillid mellem overenskomstparter/arbejdsgiver og arbejdstager samt frihed til selv at vælge overenskomst og fagforening, så længe der er tale om lovlige danske overenskomster og fagforeninger. Det bør være en øjenåbner for 3F om, at det er tid til forandring og fornyelse med hensyn til deres misbrug af tillid og magt fra det danske system! Husk: Monopol er aldrig godt - konkurrence er kun sundt, for det skaber det bedste for alle. 3F har også flere gange i vores sag nævnt ”fair konkurrence” som et argument for at tegne overenskomst. Jeg er helt enig i, der skal være fair konkurrence. Det er der også, når vi følger en anden dansk anerkendt og lovlig overenskomst! Det vil klæde 3F, hvis de selv begynder at konkurrere på en fair facon. Altså gøre sig attraktive og ”sælge” sig selv, og derved konkurrere på lige fod med andre fagforeninger og deres overenskomster. 3F skal så også bare lære at acceptere et ”nej tak”!

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce