Annonce
Sport

Vuelta-dansker mærker fremskridt efter hårde måneder

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Bjergrytteren føler sig tilbage på ret kurs efter et vanskeligt forår. Kontraktforlængelsen hos Trek giver ro.

Selv om cv'et efter to år på højeste niveau fortsat mangler det lysende resultat, var cykelrytteren Niklas Eg aldrig i tvivl om, at karrieren skulle fortsætte hos storholdet Trek.

Den 24-årige dansker offentliggjorde mandag under Vuelta a España en toårig kontraktforlængelse, men aftalen har været på plads i et stykke tid.

- Det har været dejligt endelig at kunne melde det ud. Det betyder, at jeg ikke får så mange spørgsmål om min fremtid, og det er rart at kunne sige, at der ikke er noget at stresse over.

- Trek har altid været min førsteprioritet, og jeg har ikke undersøgt andre muligheder. Jeg ville gerne blive hos Trek, og de ville også gerne fortsætte. Det var det, der lå i kortene, siger Niklas Eg.

Bjergrytteren fik debut på højeste niveau sidste år, men efter en god start gik udviklingen en smule i stå.

Mange ryttere har det svært i anden sæson som professionel. Efter den indledende eufori indfinder hverdagen sig, og fremskridtene kommer ikke så hurtigt, som man kunne forvente.

Sådan har det også været for Niklas Eg.

- På nogle fronter synes jeg, at det andet år har været hårdere end det første. Man forventer jo også selv, at når man har et år på bagen, så skal der til at ske en hel masse, siger Eg.

- Tingene tager tid. I år har det knebet lidt med resultaterne, men det hænger også sammen med, at jeg har haft et løbsprogram primært med store løb, hvor jeg som regel har været hjælperytter.

- Fysisk har jeg forbedret mig, men det har ikke kunnet ses på resultatlisterne, siger Niklas Eg.

Han har vist sig fint frem i Vuelta a España, hvor han som regel hænger længe på i bjergene.

Men tirsdagens hviledag er dog tiltrængt, fastslår han, efter 16 etaper hvor der ikke har været mange minutters ro.

- Der bliver altid kørt stærkt fra starten, og der er ikke tid til at køre og hyggesnakke, siger han.

Niklas Eg bor til daglig i Girona i et bofællesskab med blandt andre Casper Pedersen, som også er med i Vuelta-feltet. Men de to unge danskere har ikke vekslet mange ord på de spanske veje.

- Det er godt nok minimalt. Hvis der endelig har været flade kilometer, har feltet kørt fuld gas, og vi har ligget på en lang række, siger Niklas Eg.

Vuelta a España fortsætter onsdag med 219,6 kuperede kilometer til Guadalajara.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce