Biler

Volvo crashtester cykelhjelme

Cykelhjelmene skal testes under de mest realistiske forhold. Derfor bliver det crashtest dummies hoveder, som skal afprøve hjelmene hos Volvo. Foto: Volvo
Volvo i forsøg med cyklist-sikkerhed, hvor realistiske crashtests skal afprøve cykelhjelme mod rigtige biler.

Det kan ende fatalt, hvis en cyklist rammes af en bil. Derfor har bilproducenter som Volvo de senere år lanceret nye systemer med en nødbremse, der ikke alene kan opfange fodgængere, men også cyklister.

Nu går den svenske bilproducent et skridt videre med crashtests af cykelhjelme, som udsættes for de skader, som ville være sket ved en påkørsel i det virkelige liv. Det sker sammen med det svenske sports- og sikkerhedsmærke POC og foregår på Volvos testanlæg i Göteborg, hvor hoveder fra crashtest dummies med hjelme slynges mod en holdende bil med en kraft, der svarer til forskellige hastigheder, for at finde betingelserne, der matcher virkeligheden. Skaderne på dukker med og uden hjelm bliver så gransket.

Ifølge producenten er de test, som i dag sker med cykelhjelme, ret enkle. De foregår ved, at hjelmene bliver tabt fra forskellige højder ned på enten en flad eller en vinklet overflade. De omfatter ikke bil-mod-cykel uheld, og det er her, at Volvo vil gå ind og forfine denne del. Erfaringerne herfra skal bruges i arbejdet med at udvikle nye bilmodeller. Det er kendt, at især motorhjelmens evne til at opfange bløde trafikanter, betyder meget.

Skal forbedre sikkerheden

Malin Ekholm, der er chef i Volvo Cars Safety Centre, og en af virksomhedens sikkerhedsingeniører, forklarer formålet.

- Vi udvikler ofte nye testmetoder til komplicerede trafikscenarier, og vores mål er ikke bare at leve op til lovkrav eller klare os i testbedømmelser. Vi går bag om bedømmelserne og bruger situationer fra virkelighedens trafikmiljø til at udvikle teknologi, der forbedrer trafiksikkerheden, siger Malin Ekholm.

I et tidligere samarbejde har Volvo Cars og POC forsøgsvis arbejdet med at forbinde cykelhjelme med biler for at hjælpe med at undgå uheld. Forskningsprojektet er en del af et større projekt, der sigter mod at forstå, hvilke langsigtede skader cyklister pådrager sig, og udvikle beskyttelsesprincipper, der er til gavn for trafiksikkerheden.

I de senere år har Volvo haft mere fokus på at beskytte personer uden for bilerne. Således præsenterede virksomheden sit ”Pedestrian Detection with full Autobrake”-system i 2010 og ”Cyclist Detection with full Auto Brake”-system i 2013. Begge teknologier er standardudstyr på alle Volvoer som en del af City Safety pakken med nødbremse.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

'Praksis-partisan' efter Produktionsskolens lukning: Vi skal stadig give de unge troen på, at de kan noget

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Inden ny serie: Anders Aggers interview med 12-årig går viralt i Mellemøsten

Klumme

Den dag, Munk knækkede farvekoden: Drengebørn skal da have lyserødt tøj på

Hvide Sande

Stræk og bøj: Strandfitness giver en god start på dagen

Leder For abonnenter

Det mener Dagbladet: Lyt til 'praksis-partisanens' gode råd

Praksis-partisan. Sådan kalder Peder Sørensen sig selv. Han har gennem 11 år været leder af Produktionsskolen i Skjern og ved derfor af erfaring, at en praktisk tilgang til liv og læring virker bedre end alverdens bøger. I hvert fald for de elever, som er kommet på netop den skole, fordi de af den ene eller den anden grund er løbet sur i det almindelige skolesystem. Mange af dem har ikke verdens bedste oplevelser med sig i skoletasken, og før de kan blive klar til igen at binde an med bøger og teori, skal de lære at tro på sig selv. Det sker ifølge Peder Sørensen bedst gennem netop praktisk arbejde. Det er i der, langt hovedparten af eleverne har deres styrke, og det er derfor her, der er en basis, man kan bygge en selvtillid op på. At det virker, viser de tørre tal fra skolen i Skjern: 70 procent af eleverne er kommet videre i uddannelse eller arbejde. Med andre ord masser af solstrålehistorier om mennesker, der blev grebet, efter at de var snublet i starten, og som lærte at stå på egne ben. Men nu er det slut: Skolens seneste afgangshold blev også det sidste. Landets produktionsskoler lukker nemlig med udgangen af juli og bliver i stedet til FGU'er - Forberedende Grunduddannelse, der også skal hjælpe eleverne videre til uddannelse eller arbejde. På FGU kommer eleverne ind på ét af tre spor: Et, hvor de kan forbedre sig i boglige fag, et andet til de unge, der kan lide praktisk arbejde, men som også gerne vil forbedre sig i dansk og matematik, og endelig et tredje spor, hvor de unge er i virksomhedspraktik det meste af tiden og resten af tiden i skolepraktik med undervisning i fag, der er relevante for praktikken. Forhåbentlig vil den nye uddannelse vise sig lige så effektiv til at hjælpe ikke mindst de skrøbelige blandt eleverne videre, som Produktionsskolen var. Det er som bekendt ligegyldigt, hvilken farve katten har og hvad den hedder - bare den kan fange mus. Men det vil være klogt at lytte til erfaringerne fra 'praksis-partisaner' som Peder Sørensen. For hvis man vil skabe nye solstrålehistorier, er det afgørende at have fokus på hver enkelt elevs muligheder. Først når de tror på sig selv, kan de være de klar til de boglige fag. Det lyder både enkelt og indlysende.

Videbæk

Vin og vejr: Lokal vinavler er foreløbig rigtig godt tilfreds med den danske sommer

Danmark For abonnenter

Notre Dame var meget tættere på at styrte sammen, end folk almindeligvis ved

Ringkøbing For abonnenter

Planen var at blive elektriker - men nu er planterne blevet et livsværk

Sommerland

Forundringens Have udfordrer sanserne: Smid skoene, luk øjnene, spis ukrudt og gå ind i en livmoder

Annonce