Annonce
Erhverv

Volkswagen varsler elektrisk satsning i pænt regnskab

Fabian Bimmer/Reuters
Trods sløv global vækst gik tyske Volkswagen pænt frem sidste år og solgte over ti millioner biler.

Den tyske bilgigant Volkswagen gik pænt frem i 2018, hvor både antallet af biler, der blev leveret til kunderne, og omsætningen steg. Fremtiden vil blive domineret af elbiler.

Det viser regnskabet for 2018, der er offentliggjort på selskabets hjemmeside.

- 2018 viser, at vi har tilføjet værdi på trods af et udfordrende miljø. Værdien er reflekteret i de 10,8 millioner biler, vi har leveret, og det er flere end nogensinde.

- Og det er reflekteret i flere end 70 nye modeller lanceret af vores brands. For eksempel SUV's som Volkswagen Touareg og T-roc, Skoda Kodiaq og Karoq, Seat Arona og Audi Q8, skriver administrerende direktør Herbert Diess i regnskabet.

Omsætningen steg med 2,7 procent til 235,8 milliarder euro - 1759,3 milliarder kroner. Efter skat kunne Volkswagen putte 12,2 milliarder euro i lommen i form af sit nettoresultat.

I regnskabet understreger Volkswagen, at fremtiden vil stå i elbilernes tegn.

- De kommende år vil blive ledet af vores elektriske kampagne. Vi er dedikeret til Parisaftalen og giver vores bidrag til at beskytte mennesker og miljøet.

- Vi planlægger at investere omkring 30 milliarder euro i elektriske køretøjer over de næste fem år, skriver Herbert Diess.

Parisaftalen er en international aftale inden for FN's klimakonvention, som blev indgået i 2015. Den drejer sig om begrænsning af udledning af drivhusgasser gennem grøn omstilling og klimatilpasning.

Volkswagens direktør skriver, at det er planen at lancere 50 nye elbilmodeller frem mod 2025, og at hver fjerde model på det tidspunkt vil være en elbil.

Selskabet forventer at have produceret 22 millioner elbiler inden 2028 mod tidligere forventet 15 millioner.

Det betyder, at Volkswagens store fabrikker i Zwickau, Emden og Hannover kun vil producere elbiler. Der vil også blive åbnet elbilfabrikker i Kina og USA.

Volkswagen er en af verdens største bilproducenter med store mærker som Audi, Porsche, Skoda og Bentley.

Selskabet blev stiftet i 1937 for at levere biler til den tyske arbejderklasse, som kunne betales. Under Anden Verdenskrig blev produktionen kun i mindre grad brugt til civile biler.

Efter krigen begyndte produktionen og salget at tage fart, og siden årtusindskiftet har Volkswagen købt op blandt andre bilproducenter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Pårørende til trafikdræbt er fundet

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Annonce