Annonce
Erhverv

Volkswagen varsler elektrisk satsning i pænt regnskab

Fabian Bimmer/Reuters
Trods sløv global vækst gik tyske Volkswagen pænt frem sidste år og solgte over ti millioner biler.

Den tyske bilgigant Volkswagen gik pænt frem i 2018, hvor både antallet af biler, der blev leveret til kunderne, og omsætningen steg. Fremtiden vil blive domineret af elbiler.

Det viser regnskabet for 2018, der er offentliggjort på selskabets hjemmeside.

- 2018 viser, at vi har tilføjet værdi på trods af et udfordrende miljø. Værdien er reflekteret i de 10,8 millioner biler, vi har leveret, og det er flere end nogensinde.

- Og det er reflekteret i flere end 70 nye modeller lanceret af vores brands. For eksempel SUV's som Volkswagen Touareg og T-roc, Skoda Kodiaq og Karoq, Seat Arona og Audi Q8, skriver administrerende direktør Herbert Diess i regnskabet.

Omsætningen steg med 2,7 procent til 235,8 milliarder euro - 1759,3 milliarder kroner. Efter skat kunne Volkswagen putte 12,2 milliarder euro i lommen i form af sit nettoresultat.

I regnskabet understreger Volkswagen, at fremtiden vil stå i elbilernes tegn.

- De kommende år vil blive ledet af vores elektriske kampagne. Vi er dedikeret til Parisaftalen og giver vores bidrag til at beskytte mennesker og miljøet.

- Vi planlægger at investere omkring 30 milliarder euro i elektriske køretøjer over de næste fem år, skriver Herbert Diess.

Parisaftalen er en international aftale inden for FN's klimakonvention, som blev indgået i 2015. Den drejer sig om begrænsning af udledning af drivhusgasser gennem grøn omstilling og klimatilpasning.

Volkswagens direktør skriver, at det er planen at lancere 50 nye elbilmodeller frem mod 2025, og at hver fjerde model på det tidspunkt vil være en elbil.

Selskabet forventer at have produceret 22 millioner elbiler inden 2028 mod tidligere forventet 15 millioner.

Det betyder, at Volkswagens store fabrikker i Zwickau, Emden og Hannover kun vil producere elbiler. Der vil også blive åbnet elbilfabrikker i Kina og USA.

Volkswagen er en af verdens største bilproducenter med store mærker som Audi, Porsche, Skoda og Bentley.

Selskabet blev stiftet i 1937 for at levere biler til den tyske arbejderklasse, som kunne betales. Under Anden Verdenskrig blev produktionen kun i mindre grad brugt til civile biler.

Efter krigen begyndte produktionen og salget at tage fart, og siden årtusindskiftet har Volkswagen købt op blandt andre bilproducenter.

/ritzau/

Annonce
Hvide Sande For abonnenter

Realdania gav fire millioner kroner: Nu spænder udvikling af havnen i Hvide Sande ben for stort byudviklingsprojekt

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: 173 testet positiv det seneste døgn - antallet af indlagte stiger med fire

Annonce
Annonce
Annonce
Hvide Sande

Lalandia løfter sløret med nye tegninger: Indendørs surfing kommer til Søndervig

Ringkøbing For abonnenter

Enig friskole: Ny skoleleder bliver hentet på stor folkeskole

Debat

Lem Kær: Modstanderne lykkes - desværre - med at skabe negative stemninger

Ringkøbing-Skjern

En hjælpende hånd i regeljunglen: Nu skal byrådet afgøre om vi skal have en borgerrådgiver

Videbæk For abonnenter

Vidner blev væk igen: Chikane-sagen fra Troldhede er udsat igen

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv

Minkavlere skal vente minimum tre år på at få vurderet tomme farme

Ringkøbing-Skjern

Stort nej fra medarbejdere til Vestas' krav om mundbind og overarbejde: Fagforening bakker de ansatte op og opfordrer til dialog

Danmark

Snart bliver toiletbesøg en del af corona-bekæmpelsen

Ringkøbing

Generator byder på rock under åben himmel: 70-årige Madsen har længe stået på ønskelisten

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Borgmester afviste Lem Kær-alternativer: Men nu kræver flere politikere, at alternativerne bliver undersøgt

Debat

Hvor er ordentligheden henne Vestas? Tænk nu på borgerne omkring Lem Kær

Annonce