Annonce
Biler

Voldsomt prisfald på basisudgaven af Audis elbil

Er man blevet lun på Audis nye elbil, e-tron, men finder startprisen på 799.000 kr. lige pebret nok, er der måske råd forude. Til årsskiftet lancerer mærket nemlig en ny basisudgave, kaldet e-tron 50. Foto: Audi
Audi e-tron 50 er navnet på den nye basismodel, der dog får markant kortere rækkevidde.

Batterier til elbiler er dyre, faktisk så dyre, at et mindre et af slagsen får prisen på den store Audi e-tron til at falde fra 799.990 til 569.990 kroner.

Det er den nye indstigningsmodel, kaldet e-tron 50, som Audi Danmark nu er klar til at lancere.

Selv om prisen altså falder markant, må man også leve med et par ulemper, hvor den ene givetvis vil være svær for en del potentielle kunder.

Rækkevidden falder nemlig til 329 kilometer, ifølge WLTP-normen, hvor den eksisterende e-tron 55 officielt når ud på 437 kilometer, efter at Audi har lavet en række forbedringer på bilen.

Årsagen er, at batteriet på basisversionen har en bruttokapacitet på 71 kWh, mod hele 95 kWh i den eksisterende. Når det gælder det reelt anvendelige indhold af energi, er der 64,7 kWh, mod 86,5 kWh.

Samtidig bør interesserede notere sig, at evnen til at modtage strøm ved lynladere er faldet fra 150 kW til 120 kW, hvilket giver en smule længere ladetid. Derhjemme eller ved de offentlige ladere lader den med samme effekt som storebror, nemlig op til 11 kW.

Elsker man accelerationen fra en kraftig elmotor, bliver man ikke nødvendigvis skuffet med den nye variant, men føreren råder ikke over 408 hk længere, for e-tron 50 yder maksimalt 230 kW eller 313 hk via de to elmotorer. Det er dog trods alt nok til at spurte til 100 kilometer i timen på 6,8 sekunder, blandt andet fordi det lille batteri vejer 150 kg mindre. Dagens model klarer sprintøvelsen på 5,7 sekunder.

Annonce
Vælger man den nye Sportback-version er merprisen 20.000 kr. Til gengæld er rækkevidden 10 km længere, takket være bedre aerodynamik. Foto: Audi

10 kilometer længere

Audi e-tron 50 tilbydes i to udstyrsversioner, idét man også kan vælge en e-tron 50 Prestige til en pris på 599.990 kroner. En e-tron 50 Prestige har samme udstyr som en e-tron 55.

Foretrækker man det lidt mere sportslige udtryk fra den nye Sportback-version, fås den også som e-tron Sportback 50 og starter fra 619.990 kroner, hvilket med tilsvarende udstyr er 20.000 kroner mere end SUV-versionen.

Rækkevidden i Sportback-modellerne er 10 kilometer længere, takket være en mere eurodynamisk udformning af karrosseriet.

Med alle Audis elbiler følger i Danmark en standardinstallation af en Clever ladeboks og et Clever Unlimited-abonnement med ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce