Udland

VM-opgør mellem Indien og Pakistan er mere end cricket

Oli Scarff/Ritzau Scanpix
Over en milliard følger cricketmatch i Manchester mellem Indien og Pakistan på kritisk tidspunkt.

Over en milliard af verdens tv-seere sidder søndag klinet til tv-skærmene for at følge et VM-cricketopgør mellem Indien og Pakistan.

Opgøret siges at være mere end en cricketkamp, da det finder sted på et tidspunkt, hvor spændingerne mellem de to lande er taget til - blandt andet på grund af konflikten i grænseområdet ved Kashmir.

Over 800.000 mennesker har ansøgt om at få biletter til at overvære matchen på en bane ved Old Trafford i engelske Manchester. Der kan være 26.000 tilskuere.

- Et opgør mellem Indien og Pakistan er altid en af de store kampe. Det er, som om det er finalen før finalen, siger Pakistans udvælgelsesleder, Inzamam-ul-Haq.

Indien afbrød bilaterale cricket-forbindelser til nabolandet efter et terrorangreb i Mumbai i 2008, hvor militante pakistanere fra gruppen Lashkar-e-Tayyiba stormede bygninger i den indiske storby og dræbte 164 mennesker. Ni angribere blev dræbt, mens en blev anholdt og henrettet i 2012.

Der har fra nogle sider været krav om boykot af søndagens kamp efter nylige voldelige sammenstød i Kashmir. I februar blev 40 indiske soldater dræbt af en militant gruppe i det omstridte grænseområde.

Selv om begge lande har legendarisk styrke i cricket, har Indien vundet de seks seneste VM-opgør mellem nabolandene.

Den pakistanske premierminister, Imran Khan, er selv tidligere cricketstjerne. Han var med til at sikre sit land dets eneste verdensmesterskab i cricket, før han gik ind i politik. Han henstillede inden kampens start til de pakistanske spillere, at de frem for alt ikke må være bange for at tabe, når de går ud på banen.

- I dag, hvor I står over for en meget intens match, vil begge hold stå over for en mental test, og det er bevidsthedens kraft, som vil afgøre udfaldet, skrev han i et tweet.

Da den nu 66-årige Imran Khan gik ind i politik, var han kendt i ethvert hjørne af Pakistan som kaptajnen for cricketlandsholdet, der ledte Pakistan til sejr ved World Cup i 1992 i Pakistans nationalsport.

Khans parti, Pakistans Retfærdighedsbevægelse, PTI, trak sig sejrrigt ud af valget i juli sidste år. Han kæmper som premierminister for at skabe en islamisk velfærdsstat uden korruption.

/ritzau/Reuters


Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce