Annonce
Rejser

Vildt årti: Flybilletter blev meget billigere

Prisen på en flybillet fra Billund til Berlin - her Potsdamer Platz - er faldet til næsten en tiendedel i forhold til 2010. Foto: Ansgar Koreng / CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Det netop afsluttede årti resulterede i prisfald på flybilletter, som ingen branchefolk eller forbrugere i deres vildeste fantasi kunne have forudset.

Hvem ville for eksempel for præcis 10 år siden have taget et væddemål på, at man i 2019 kunne købe en returbillet Billund-Berlin til i gennemsnit 154 kroner (billetten har altså i nogle tilfældet været endnu billigere)? I 2010 var gennemsnitsprisen 1268 kroner - et prisfald på 88 procent, og så er inflationen ikke engang medregnet.

Det fremgår af Dansk Flyprisindex' oversigt over de 10 største prisfald på flybilletter fra Billund og København.

Helt overordnet bød 2019 på rekordbillige flybilletter. For eksempel kunne man flyve Billund-New York t/r for 1628 kroner inklusive skatter og afgifter og fra København til Los Angeles retur for 1628 kroner.

Det betyder, at rejser til de to amerikanske metropoler næsten er halveret siden 2010, og det uanset om man flyver fra Billund eller København. Flyrejser til Asien er også blevet markant billigere i det forgangne årti.

Ole Stouby, direktør i Travelmarket.dk, som udgiver Dansk Flyprisindex, gætter på, at vi nok aldrig vil se et årti med så store prisfald på flybilletter, men han forventer, at især rejser til fjerne destinationer vil blive endnu billigere de kommende år. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce