Annonce
Vestjylland

Vil lægge maksimalt pres på staten for at få ryddet op på Høfde 42

Giftdepotet ligger ved foden af høfde 42, hvor den er beskyttet af en stensætning, der skal forhindre havet i at bryde igennem. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Region Midtjylland har vedtaget en ny indsatsplan mod jordforureninger - men pengene rækker ikke til at rense op på Harboøre Tange

Tangen: Region Midtjylland vil forsøge at lægge et større pres på staten for at få giftdepotet ved Høfde 42 på Harboøre Tange renset op.

- Vi må fortsat forsøge at råbe minister og regering op, men der skal jo først være et flertal i Folketinget, der ønsker at få ryddet op, siger formanden for regionens stående udvalg for regional udvikling, Jørgen Nørby (V).

På sit seneste møde behandlede udvalget den nye plan for, hvordan regionen skal arbejde med jordforureninger i år. Regionen har nok at bruge penge på, for der er i alt registreret 3400 forurenede grunde, mens 5200 grunde er vurderet som muligt forurenede. Dertil kommer de voldsomme generationsforureninger ved Høfde 42 og på den gamle fabriksgrund på Harboøre Tange.

Regionsrådet har blot været i stand til at afsætte seks milioner kroner til jourdforureningsområdet i 2020, som først og fremmest bliver brugt på at få analyseret de grunde, der vurderes som muligt forurenede.

- Her sidder folk lidt i en "skruestik", da de har svært ved at sælge et hus, hvis man ikke kender forureningens omfang. Derfor vil vi gerne have grundene analyseret færdige så vi kan få afgjort, om de kan frikendes eller der er brug for en indsats, siger Jørgen Nørby.

Beløbet er ikke i nærheden af, hvad det vil koste at rense op på Harboøre Tange, hvor der er nævnes beløb op mod 500 millioner kroner. Staten har i 2019 og 2020 overført i alt 50 millioner kroner, der er øremærkede til at rydde op på tangen, men da det heller ikke er nok, er det foreløbigt besluttet at lade beløbet indgå i den opsparing, der skal skaffe penge til oprensningen. En mindre del af beløbet vil dog blive brugt på at lave udbudsmateriale, så det er klar, når de sidste penge findes.

Men det forudsætter, at staten vil bidrage med et større millionbeløb til arbejdet.

- Vi vil forsøge gennem en fælles indsats fra de danske regioners side, men vi vil også fortsat gøre det alene fra Region Midtjyllands side. Vi mener, at Høfde 42 har en ganske særlig placering, så man kan ikke blive ved med at udsætte oprensningen, siger Jørgen Nørby.

Høfde 42-depotet ligger, som navnet antyder, i strandkanten ved Høfde 42, hvor den i dag bliver beskyttet mod de kraftige vesterhavsstorme med sin egen kystbeskyttelse i form af store kampesten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester beder om ekstern undersøgelse i Ørskov-sag: Kan ikke leve med beskyldninger

Annonce