Vestjylland

Vigtigt skib for havnen er sendt til syn: - Vi krydser da fingre for vejrudsigten

Sandpumperen Tønne - her forrest i billedet - er sendt til hovedsyn. Arkivfoto
Sandpumper S/P Tønne blev lidt efter påsken sendt til syn. Nu krydser havnechefen fingre for vejrudsigten de næste måneder frem.

Thorsminde: Det er en gammel "dame", der holder til i havnen i Thorsminde. Sandpumper S/P Tønne, der skal sørge for, at havnen altid har en vanddybde på fem meter, er efterhånden 30 år gammel. Hver femte år er skibet væk fra havnen - til hovedsyn. Og dén tid er kommet igen.

For tirsdagen efter påske sejlede den afsted, og det efterlader nu havnen uden sandpumper, indtil skibet kommer tilbage om 2,5 måned.

- Nervøs er nok et forkert ord at bruge, men vi krydser da fingre for vejrudsigten. For det værste ville jo være, at der kom så meget vind, at det hindrer større fartøjer i at komme ind, siger havnechef Lisette Sønderby og henviser til, at sandet på havbunden som regel flytter sig mere, når det blæser kraftigt.

- Det er jo strømforholdet i vandet, der flytter på sandet, tilføjer hun.

I værste fald kan sandpumperens manglende tilstedeværelse betyde, at større fartøjer må sejle til andre havne for at lande fisk.

- Men det har ikke tidligere været tilfældet, så det håber vi selvfølgelig ikke sker, siger havnechefen.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce