Annonce
Indland

Vicedirektør i Forsvarsministeriet tilbød sin chefs mand job

Som tak for sin indsats i 2018 fik en vicedirektør et vederlag ifølge forsvarsmediet Olfi.

En oberst og vicedirektør i Forsvarsministeriets Personalestyrelse tilbød i august sin direktørs ægtefælle jobbet som chef for 2. Eskadre.

Ifølge mediet Olfi, der skriver forsvaret, fik selv samme person fire måneder senere et engangsvederlag på 85.000 kroner for sin indsats i 2018.

Det viser en aktindsigt, som er udleveret til mediet, der dog ikke kæder de to ting direkte sammen.

Forsvarsministeriet vil ikke svare på, hvem der gav vederlaget og med hvilken begrundelse. Styrelsens direktør, Laila Reenberg, der også er chef til obersten, er tidligere frifundet i en undersøgelse af Kammeradvokaten.

Forløbet starter ifølge Olfi i august, da vicedirektør i Forsvarsministeriets Personalestyrelse Peter Wass ringer til kommandør Anders Friis og tilbyder ham en beordring som chef for 2. Eskadre.

Anders Friis er gift med Peter Wass' chef - direktør i Forsvarsministeriets Personalestyrelse Laila Reenberg.

Ifølge Olfi sker det flere dage før, at Forsvarsministeriets Departement beslutter, at stillingen skal besættes ved beordring, uden at den bliver slået op for andre kandidater.

Kammeradvokaten har tidligere set på sagen, og frifundet Laila Reenberg for nepotisme, da hun erklærede sig som inhabil og oplyste om sit forhold til Anders Friis.

Olfi har spurgt Forsvarsministeriet, hvorfor Peter Wass fik vederlaget, og hvem der indstillede og godkendte det. Ingen af delene har ministeriet ønsket at svare på.

Både Peter Wass og Laila Reenberg har afvist at stille op til et interview med Olfi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce