Annonce
Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester er sikker på, at den er hjemme: Superlandevejen er endelig på vej til Ringkøbing

Viceborgmester Søren Elbæk (S) er meget tilfreds med, at hans partifæller i regeringen nu er klar til at prioritere 2+1-vejen mellem Ringkøbing og Herning. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Når regeringen i dag præsenterer sit infrastrukturudspil for 160 milliarder kroner, er 2+1-vejen med i pakken, erfarer Dagbladet. Viceborgmesteren er glad og lettet

Ringkøbing-Skjern: Han har været bekymret til det sidste.

Men nu tør viceborgmester Søren Elbæk (S) godt glæde sig. Ifølge Dagbladets oplysninger har regeringen den længe ventede 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning og en omfartsvej med sit udspil til fremtidens infrastruktur.


Nu tør jeg tro på, at den er hjemme. Derfor er jeg en meget glad og lettet mand.

Søren Elbæk (S) viceborgmester


Planen til 160 milliarder kroner omfatter udbygning af motorvejstrækninger rundt om i landet - blandt andet en lukning af det nordlige hul på Holstebro-motorvejen. Men der er altså også blevet plads til den vestjyske superlandevej.

Vejen har gennem årene haft bred opbakning blandt Folketingets partier. Venstre og Radikale har længe ønsket at opgradere vejstrækningen. I 2019 præsenterede Venstres daværende finansminister Kristian Jensen Venstres en plan, hvor de tre vestjyske spor havde top-prioriteret. Og Dansk Folkeparti fik sat penge af til den forberende VVM-undersøgelse på finansloven.

Annonce

Den bliver ikke pillet af

Derfor er viceborgmester Søren Elbæk (S) da også overbevist om, at det er et spørgsmål om tid, før vejen kommer.

- Nu tør jeg tro på, at den er hjemme. Derfor er jeg en meget glad og lettet mand. Jeg har været bekymret for, om den helt afgørende udbygning af vejen mellem Ringkøbing og Herning blev en del af regeringens udspil, siger Søren Elbæk og fortsætter:

- Nu hvor den er med, har jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at 2+1-vejen bliver pillet af, for vi har ikke oplevet, at der var politikere, som er imod projektet, siger han.

Kort om vejen til vejen

Siden 2007 har det været et hedt ønske for både kommunen og erhvervslivet at få vejen mellem Ringkøbing og Herning opgraderet til en såkaldt 2+1 vej. 

I 2014 blev der formelt stiftet en styregruppe bestående af borgmester, kommunaledirektør, erhvervsdirektør, et socialdemokratisk byrådsmedlem og kørselschefen fra Arla, der har organiseret lobbyarbejdet for mere asfalt. Siden blev Vestas også koblet på.

Siden har politikere og erhvervsliv slået på tromme for vejforbindelsen.

I september 2018 hyrede Ringkøbing-Skjern Kommune public affairsbureauet Primetime til at lave lobbyarbejde for vejforbindelsen. 

I november 2018 kom den forberedende VVM-undersøgelse for vejstrækningen på finansloven. Efterfølgende indgik Venstre en aftale om infrastruktur, hvor de lovede en hurtig realisering, hvis de også sad i regering efter næste folketingsvalg. 

Socialdemokraterne havde også vejen på sin meget omfattende bruttoliste, som dog var uprioriteret. S meddelte at man fortsat havde sympati for projektet, men ønskede at indgå et bredt og langsigtet aftale om infrastrukturområdet. de forhandlinger er endnu ikke gået i gang.

Vejdirektoratet er i fuld gang med at udarbejde en VVM-redegørelse for vejen mellem Ringkøbing og Herning, og en omfartsvej ved Ringkøbing.

I dag kommer den socialdemokratiske regering så med sit udspil, hvor 2+1-vejen er med på listen. Venstre bakker på forhånd op om at realisere strækningen hurtigst muligt.

Samme holdning har Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. Også han er glad for, at 2+1-vejen mellem Ringkøbing og Herning er med i regeringens plan.,

- Vi kunne ikke drømme om at pille projektet af, når der skal forhandles. Vi vil derimod give den gas. Hvis det står til os, er det en af de strækninger, vi først skal tage fat på. Den slags veje er livgivende blodårer, siger transportordføreren.

Annonce

Lang kamp for asfalt

For viceborgmester Søren Elbæk og hans byrådskolleger er det kulminationen på en årelang kamp for mere vestjysk asfalt, der er på vej over målstregen.

- Vi har været enige i byrådet, og Venstre og Socialdemokratiet har haft et fantastisk godt samarbejde om at presse på for det her. Samtidig har vi haft total opbakning fra erhvervslivet. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at dét, at vi har talt med én stemme, har været afgørende. Læren er, at det gælder om at stå sammen til ulidelighed. Det har transportministeren også bemærket, at vi har gjort siger Søren Elbæk.

Borgmester og gruppeformænd fik i aftes lov til at smugkigge i regeringens udspil i forbindelse med et videomøde med både finansminister Nicolai Vammen (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), som altså kunne afsløre den gode Ringkøbing-Skjern nyhed.

Annonce

Betydning for udvikling

Søren Elbæk er ikke i tvivl om, at vejen vil få afgørende betydning for hele kommunen.

- For os handler det om erhvervsudvikling og bosætning. Hvis vores virksomheder fortsat skal klare sig godt, er det afgørende, at vejstrækningen opgraderes. Både når det handler om at fragte varer samt rekruttering og fastholde medarbejdere, siger han.

Viceborgmesteren har nye asfaltønsker klar. Hovedvej A11 har længe udfordret Vestas, der ikke kan bruge strækningen til sine største mølletransporter, fordi broerne flere steder ikke er store nok. Og så drømmer Søren Elbæk om også at få lukket det vestlige motorvejshul ved Herning.

Regeringen skal i den allernærmeste fremtid forhandle infrastruktur med resten af Folketingets partier. Der ventes en aftale inden sommerferien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce