Annonce
Indland

Vi værdsætter andres mening højt ved online-shopping

Venners, familiens eller naboens mening har størst betydning for danskerne, når de skal handle på nettet.

Det er andre menneskers mening, der har den største betydning for danskerne, når vi skal tage en beslutning om et køb i en onlinebutik.

Annonce

Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot.

Det er især de personer, som vi kender godt, der er vigtige for, hvor vi lægger vores penge på nettet.

I undersøgelsen svarer næsten ni ud af ti af de adspurgte - 89 procent - at det, som venner, familie og bekendte siger, enten har nogen, stor eller meget stor betydning, men også andre personers ytringer på nettet påvirker os, når vi handler online.

For to ud af tre - 66 procent - har brugeranmeldelser på tjenester som TripAdvisor eller Trustpilot betydning, og endelig svarer halvdelen - 51 procent - at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

De tal overrasker på ingen måde Mogens Bjerre, der er lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.

»Vi lytter til alle de gode råd, vi kan få, og vi stoler på folk, som vi kender og kan identificere os med. Derudover har man set en del eksempler på, at virksomhederne ikke nødvendigvis har været helt nøjagtige og pligtopfyldende angående deres løfter på nettet. Derfor søger forbrugerne hjælp hos andre for at få afklaret tvivlsspørgsmål,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Og tendensen vil blive endnu mere udtalt i fremtiden, er Mogens Bjerre overbevist om.

»Det, vi ser i dag, er kun toppen af isbjerget. Det er en udvikling, som vil tage til i styrke over de næste år, og der er en lang række virksomheder, der allerede nu har grebet bolden og forsøger at øge deres troværdighed ved at lade kunderne komme til orde, så andre potentielle kunder kan læse med,« siger lektoren.

I modsætning til vores omgangskreds, brugeranmeldelser og sociale medier ligger reklamer nederst på danskernes liste over, hvad der har betydning for deres køb på nettet. Blot 38 procent svarer, at reklamer har indflydelse på, hvad de køber online.

Dermed vil vi i fremtiden komme til at se en anden type reklamer, når virksomhederne vil lokke danskernes punge op af lommerne, vurderer Mogens Bjerre.

»Jeg tror ikke, de traditionelle reklamer uddør helt, men de vil i langt højere grad blive understøttet af udsagn fra almindelige kunder eller af en form for test, så man som forbruger kan vide sig sikker på produkterne,« siger han.

»Når kunder har haft en god oplevelse, så inviteres de til at kommentere på de sociale medier eller give rankings på nettet. Virksomhederne kan bruge dette til at komme i kontakt med kunder, som ikke har haft en god oplevelse, så man via dialog kan gøre alt for at vise, at man som virksomhed vil vende oplevelsen til noget positivt,« uddyber Mogens Bjerre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Krondyr på flugt smadrede bil

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce