x
Annonce
Biler

Vi tester: Storladen Mitsubishi Outlander, men noget gammeldags plug-in-hybrid

Den høje Mitsubishi Outlander PHEV byder på en stadig sjælden kombination af plads og delvis eldrift. Foto: Jens Overgaard
Den store Mitsubishi Outlander plug-in-hybrid har fået en opgradering, men bilen virker meget gammeldags, og nye konkurrenter trænger sig på.

Mulighederne for dig, som gerne vil prøve at rulle lidt på strøm uden at give afkald på fordelene ved at kunne køre langt på benzin, vokser fortsat.

Her er ikke alene udsigt til en ren invasion af plug-in-hybrider, de nuværende modeller bliver også med stor fart løbende opgraderet. Det gælder Mitsubishi Outlander PHEV, som er en af de få SUV'er - og dermed rummelige modeller - i den mere folkelige klasse, der findes som opladningshybrid.

Modellen kom på markedet i 2012, landede herhjemme i 2018 og har nu fået en opgradering, som blandt andet omfatter ny instrumentering med færre kontakter, større infotainmentskærm og grafik, bedre sæder og 220-volts-udtag, mens prisen for grundmodellen, Invite, som fra starten var på 385.000 kroner, nu kniber sig under 300.000 kroner, hvilket er noget af et nedslag.

Vi tester topmodellen, Instyle, der koster fra 430.000 kroner.

Men nye konkurrenter som den topmoderne Ford Kuga plug-in-hybrid, der starter fra 270.000 kroner, presser sig også på, mens Toyota RAV4 og Opel Grandland X er på vej med teknologien.

Annonce

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV 2,4 INSTYLE 4WD SAWC

Pris: 429.995 kroner.

Fra: 299.990 kroner.

Grøn ejerafgift, halvår: 460 kroner.

Forbrug: 50,0 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 46 g (WLTP).

Batteri: 13,8 kWh.

Drivline: 2,4-liters benzinmotor på 135 hk.

Elmotorer: 60 kW for og 70 kW bag.

Systemydelse: 165 kW (224 hk).

Rækkevidde på ren el: 45 kilometer (WLTP).

Topfart: 170 km/t.

0-100 km/t.: 10,5 sekunder.

Moment: 211 Nm.

L/B/H: 470/180/171 cm.

Trækvægt m./u. bremser: 1500/ 750 kg.

Klassisk SUV-fornemmelse

Kia har fået godt fat med Niro plug-in-hybrid, der starter fra 275.000 kroner. I den sammenhæng byder Outlander på masser af plads og praktikalitet med høj indstigning, et bagagerum på rimelige 463 liter, mulighed for 1500 kg på krogen og en slags firehjulstræk, hvor det dog kun er elmotoren, som trækker på baghjulene.

Brændstofforbruget hedder 50 km/l efter den noget teoretiske tabel for den slags biler, mens den elektriske rækkevidde på papiret er 45 kilometer. Vi fik den ikke op over 30 kilometer ved fuld opladning, før benzinmotoren tog over, men her spiller temperaturer på seks-otte grader også ind.

Regn med reelt at køre 11 kilometer på literen, når der ikke er mere strøm, men muligheden for at køre mest muligt på strøm afgør, om det er en god investering. En tank, som kun kan rumme 45 liter mod ellers 60-63 liter i en benzindrevet version matcher ikke rigtigt den store bil og giver en forholdsvis dårlig rækkevidde.

I det daglige kører Outlanderen som en klassisk SUV af den gamle skole. Det er en stor og tung bil, som ikke indbyder til sportslig kørsel, men på den anden side indgyder soliditet og ligger stabilt på vejen. Gearet styres med en lille joystickagtig skifter, som vi skulle nørkle lidt med, før den gik i den rigtige indstilling. Til gengæld er de små rat-paddles med seks regenereringsgear nemme at lege med ned ad bakker.

Ubesværet acceleration

Den største fordel i hverdagen er den ubesværede acceleration fra stilstand, for eksempel ved lyskryds, hvor batteri og elmotor hjælper til. Ved lavt blus på batteriet slår benzinmotoren til ved hastigheder over 65 kilometer i timen, men der er ingen tvivl om, at bilen er mest effektiv i byen, hvor den letkørte SUV i det daglige trækker med 40 procent på forhjulene og 60 procent bagude, mens det i terrænprogram som "Snow" hedder 50/50. Den større skærm på otte tommer, som har Apple Carplay, er mere overskuelig end i forgængeren, men den er ikke alt for hurtig. Modellen fik tidligere hug for en rodet instrumentering, og den er gjort mere overskuelig.

Vi savner dog en rigtig drejeknap til betjeningen af lyden i radioen frem for at skulle trykke på skærmen eller rattet. Finishen er rimelig og slidstærk, men ikke prangende.

Outlanderens batteri på 13,8 kW lades op på fem en halv til syv timer. Hvis du har adgang til et japansk Chademo-stik ved en hurtiglader ude i byen, kan 80 procent hentes på en halv time. Et plus er en elektrisk varmepumpe og en app med en række funktioner.

Udstyrsniveauet er rimeligt fra basisversionen, Invite. Det er dog ringe, at du skal ofre 50.000 kroner og op i næste udstyrsniveau, Intense, for at få nødbremse.

Batteriet ligger i bunden på den store SUV. Den er forholdsvis praktisk, men konstruktionen koster på størrelsen af benzintanken. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mitsubishi Outlander PHEV er en rustik, men rummelig SUV. Den er et fornuftigt bud på en stor opladningshybrid.

Du skal dog have et klart og veldefineret behov og kørselsmønster med mulighed for opladning for at få fuld gavn af teknologien. Hvis du udelukkende går efter en SUV med benzinmotor, er der mange nyere og mere moderne bud på vej.

Du lader ved et stik i højre side. Det foregår let og ubesværet. Foto: Jens Overgaard
Indendørs er der nu opgraderet med en større skærm og mere overskuelig instrumentering. Gearskiftet er et lille joystick. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

To gasflasker taget fra campingvogn

Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce