Annonce
Biler

Vi tester: Ny Renault Clio er færdigt arbejde

Den nye Renault Clio adskiller sig ikke meget fra forgængeren, men teknisk er den forbedret markant. Foto: Jens Høy
Renault Clio er komplet fornyet. Designet er i top, og det indvendige klassens bedste. Kun pladsen trækker ned.

Hvorfor lave noget om, som i den grad fungerer? Det spørgsmål har man svaret på hos Renault, når det gælder modellen Clio. Den er netop landet hos forhandlerne, og den ligner heldigvis den gamle, som er en tidløs godt designet bil med så lækker formgivning, at den gamle stadigvæk ser ud, som var den designet i forrige uge.

Kigger man nøje efter, når der holder en gammel Clio og en ny side om side, kan man godt få øje på små forandringer, men grundlæggende ligner Clio 2015 en Clio 2020. Tak for det, Renault.

Ugens testbil er Clio i R. S. Line med automatgear og 130 hk koblet til et syvtrins automatgear, hvilket vil sige sportsundervogn, og for at sammenligne har vi også kørt en Clio med 100 hk med almindelig undervogn. Står du og bliver fristet af en R. S. Line, så tag en god lang tur, for affjedringen er til den ret faste side, så kører du ofte i by med hullet asfalt, så er den for fast til, at det er behageligt dag ud og dag ind.

Prisen er 200.900 kr. inklusive R. S. Line-pakke, og der er 10.000 kr. at spare ved at vælge den mindre sportslige INTENS. Basismodellen med 100 hk koster fra 149.000 kr.

Annonce

Renault Clio TCe 130 EDC R. S. Line

Fire stjerner ud af seks

Pris: 200.900 kr.

Pris som testet: 215.900 kr.

Forbrug: 17,5 km/l

CO2 per km: 130 g

Effekt: 130 hk

Moment: 240 Nm

Økonomi: 17,5 km/l

Dejlig kabine

Kombinationen af 130 hk og syvtrins EDC fungerer upåklageligt, selv om dobbeltkoblingsgearkassen ikke helt kan matche en Polo med DSG i raffinement. Det gælder f.eks. den svære situation, hvor du kører meget langsomt.

Her er Renaults gearkasse ikke så villig til at skifte op, men bliver hængende lidt for længe i 2. gear. Motoren er firecylindret og leveres udelukkende med automatgear. Vil du have manuelt gear, er der en trecylindret med 100 hk. Hvad Clio måtte mangle af lækkerhed i automatgearkassen, opleves så til gengæld af et interiør, hvor en VW Polo næsten ser gammeldags ud.

Clio byder velkommen med en stor central skærm og digitale instrumenter som standard. Det er ikke kun flot at kigge på, det fungerer også perfekt, og det er nemt at finde rundt i midterskærmens mange menuer. Hvis du tidligere har kørt Clio, vil du også blive positivt overrasket over de nye materialer i interiøret.

På det punkt er bilen løftet massivt og virker mere tysk end fransk i materialerne, hvor blød, håndvenlig plast dominerer. Læg dertil, at der er gode rum til det moderne menneskes mange småting.

Skulle vi ønske noget, var det drive-by-wire, hvor gearvælgeren selv går i P ved parkering og kan designes til at fylde meget lidt.

Selve skærmen er 9,3'', og den kan inddeles efter din smag og er højopløst som i langt dyrere biler. Testbilen var udstyret med Premiumpakke til 14.900 kr., og den giver blandt andet elektronisk P-bremse, der selv udløser ved igangsætning m.m., og 360 graders kamera, der er en stor hjælp ved parkering.

Desuden havde bilen Citypakke, der giver nøglefri betjening af bilen og vel at mærke af den avancerede type, som selv låser bilen op, når du nærmer dig, og låser igen, når du går væk.

Eneste franske kikser i kabinen er den klassiske stilk til højre for rattet, hvor du kan skue op og ned for lyd og skifte kanal m.m. Den er et levn fra gamle franske biler, for den sidder så gemt væk, at man skal være meget frankofil for at finde den.

Fuld sikkerhed

Renault i Danmark har valgt, at alle modeller har fuldt sikkerhedsudstyr, hvilket vil sige nødbremse, der bremser for både biler, cyklister og fodgængere. Desuden er fuld LED-lygter standard på alle modeller, men dog i en forholdsvis simpel version. Det er således ikke muligt at tilkøbe et højere niveau af LED-lygter.

Renault Clio er i den nye generation blevet en smule lavere, men ikke mere rummelig på bagsædet. Selve bagagerummet er vokset, men pladsen ved bagsædet er elendig. Både til hovedet og til dine knæ. I praksis er bilen derfor kun brugbar for en familie med helt små børn.

Prisen er 200.900 kr. inklusive R. S. Line-pakke. Foto: Jens Høy

Konklusion

Clio ser godt ud og byder på klassens lækreste kabine med fuld digital visning. Designet er i top, og priserne er fine.

Interiøret er gedigent og moderne at skue. Foto: Jens Høy
Den klassiske stilk, hvor man skruer op for lyden, burde være fortid, for den er svær at betjene. Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce