Annonce
Biler

Vi tester: Mercedes forsøger at ramme familierne

Mercedes GLB er først og fremmest sat op til komfort, og det klæder bilen virkelig godt. Foto: Christian Schacht
Mercedes-Benz har potentiale til at blive et stort hit herhjemme. Den er praktisk, behagelig og fås med syv sæder.
Annonce

Syv biler, ja, du læste rigtigt, syv biler har Mercedes på rekordtid lavet på basis af sin "fleksible, kompakte platform med forhjulstræk", og det på blot to år.

Det hele begyndte med A-Klassen, som jeg kørte første gang i april 2018, så kom den større B-Klasse, A-Klasse sedan, i kort og lang udgave, de smarte CLA coupé og CLA Shooting Brake og nu denne her.

Og syvtallet er endda relevant i en anden sammenhæng, for bilen kan leveres med syv sæder, og det er ikke mindst her, at den skiller sig ud.

GLB er den største af de kompakte Mercedes-modeller, og takket være SUV'ernes notoriske popularitet bliver den med garanti en af de mest populære. Bilen kan derfor ses som en konkurrent til MPV'er som BMW Gran Tourer, Ford S-Max og Volkswagen Touran, men nok især de syvpersoners SUV'er som Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace.

Nogen kæmpe er der dog ikke tale om. Den er faktisk en smule kortere end VW Tiguan Allspace og Nissan X-Trail, men stort set lige så høj og bred.

MERCEDES-BENZ GLC 250 4MATIC

Pris: 539.900 kroner.

Testbilen: 723.897 kroner.

Beskatningsmæssig værdi: 454.800 kroner.

Forbrug: 12,7 km/l.

CO2 pr. km: 179 g.

Grøn ejerafgift: 1510 kroner halvårligt.

Motor: 2,0 benzin med fire cylindre og turbo.

Hk: 224.

Nm: 350.

Topfart: 236 km/t.

0-100 km/t.: 6,9 sekunder.

Anhængervægt: 2000 kg.

Annonce

Stort modelprogram

Vi tester den nye Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC, og bag den enorme stjerne i kølergrillen ligger en 2,0-liters benzinmotor med fire cylindre og en ydelse på 224 hk. Pris: 539.900 kroner, og samme bil uden firehjulstræk starter ved 514.900 kroner. Ved erhvervsleasing er den skattemæssige værdi på henholdsvis 454.998 og 429.998 kroner.

I forhold til en MB GLC 200 med 197 hk benzinmotor er det godt 100.000 kroner mindre. Bilerne er omtrent lige store.

I alle tilfælde skal der lægges 17.000 kroner ekstra, hvis man vil have syv sæder. Og en adaptiv fartpilot er ikke standard, men leveres formedelst 13.931 kroner.

Selvfølgelig har den de samme motorer, vi kender fra de øvrige Mercedes-biler. Alle motorer er kombineret med automatgear af typen med dobbeltkobling. Den mindste 1,3-benzinmotor, der yder 163 hk, er med den kendte syvtrins af slagsen, mens alle øvrige udgaver kører med en ny ottetrins dobbeltkobling.

Det er let at køre GLB takket være et yderst, ja, letgående styretøj. Læg dertil den nye automatgearkasse, der skifter komfortabelt og ikke mindst er uden den bidske måde at håndtere igangsætning på, som præger den syvtrins gearkasse.

Noget dydsmønster er den dog ikke, for træder man speederen i bund, for eksempel ved en hurtig overhaling, er forsinkelsen markant, og man føler, man sidder og venter på, at den finder det rigtige gear.

På papiret er det jo en ganske markant motorisering, og faktum er da også, at den kan spurte til 100 kilometer i timen på kun 6,9 sekunder. I praksis giver vognens komfortable opsætning dog mere appetit på mere stille og rolig kørsel, og det kan motoren heldigvis også sagtens klare. Har man sportslige ambitioner, bliver man nok også skuffet over lydbilleder, der synes en smule anstrengt under kraftig acceleration. Og så er der benzinforbruget på 12,7 km/l ifølge den officielle norm.

Prisen på den nye GLB starter ved 445.098 kroner for en GLB 180 med 116 hk diesel, mens den tilsvarende benzinvariant, GLB 200, koster fra 460.098 kroner.

Kører du primært kortere ture, vil det givetvis godt kunne fungere, men er behovet til lange ferieture eller kørsel med campingvogn, vil det ikke være det oplagte valg.

Testbilen kan i øvrigt trække op til to ton efter sig.

Annonce

Flere dieselvarianter

Har du et kørselsbehov, der overstiger 20.000 kilometer, eller en firmabil, vil det være oplagt at kigge på de to fine dieselmotorer, der yder enten 150 eller 190 hk. Den mindste koster fra 464.900 kroner, mens storebror kun har en merpris på 20.000 kroner, og den leveres også med træk på alle fire for yderligere 25.000 kroner ekstra.

Skatteværdien ved erhvervsleasing er på henholdsvis 380.000 og 400.000 kroner, hvilket må siges at være yderst rimeligt.

Testbilens 4MATIC-firehjulstræk giver selvfølgelig et solidt greb i asfalten, så hjulspind er aldrig noget problem. Tværtimod. Om man vil betale 50.000 kroner for træk på alle fire, er en anden sag.

Inde i bilen glæder man sig først og fremmest over, at selv standardsæderne i testbilen er så gode, at man aldrig bliver træt i ryggen. Jeg noterer særdeles god plads ved alle sæder, ikke mindst er bagsædepladsen forbløffende generøs, og kabinen er lys og luftig. Ikke noget med drillende spark i ryggen eller albuer i infight her.

Testbilen havde desværre ikke syv sæder, men Mercedes siger selv, at man ikke skal være mere end 168 centimeter høj for at være agter, og det tror vi gerne.

Anden sæderække kan justeres i længderetningen og ændre bagagerummets størrelse. Det er et stort plus, men selvfølgelig er bagagerummet minimalt med alle syv sæder i brug.

Selve indstigningen er let, og det er smart, at Mercedes lader dørene gå ned forbi indstigningspanelerne, så disse aldrig bliver beskidte. Dermed får man ikke snavsede bukser, og flere andre bilproducenter er begyndt at lave samme geniale dørkonstruktion.

Der er virkelig god plads i bilen, der kan leveres med ekstra sæderække formedelst 17.000 kr. Foto: Christian Schacht
Annonce

Godt overblik

Man sidder højt og godt foran og har udsigt til instrumenteringen, der i store træk minder om det, vi kender fra de øvrige kompakte Mercedes-biler.

Materialerne er godkendt, samlekvaliteten upåklagelig, og designet i selve cockpittet ganske sportsligt.

Alle modeller har 10,25-tommer skærm i midterkonsollen med analoge instrumenter, mens testbilen har en premium-pakke med 10,25-tommer digitalt display foran føreren, der indeholder alle instrumenterne. Prisen er 25.000 kroner, og så får man også nøglefri betjening og lydsystem med subwoofer med i prisen. Desværre er Apple Carplay ikke standard, og det koster 9288 kroner ekstra.

På de lange stræk, hvor det bare går ligeud, ligeud og ligeud, kommer man hurtigt til at sætte pris på den komfortable affjedring. Fordelen er, at GLB er god til at suge ujævnhederne til sig og flade dem ud som et strygejern over en krøllet dug. Det gælder også ved bykørsel, hvor selv de værste asfaltkratere ikke kan bringe fjedrene ud af fatning. Der er tale om almindelige stålfjedre, for luftaffjedring kan ikke leveres.

Til gengæld er der absolut ingen sportslige ambitioner, for styretøjet er ikke særlig præcist, og selve bilen krænger en del i skarpe sving, men i min verden skal en SUV også blot tilbyde en komfortabel kørestil.

Interiøret er i store træk lig det, som vi kender fra de øvrige kompakte Mercedes-modeller. Komplet digital instrumentering som her er ikke standard. Foto: Christian Schacht
Annonce

Konklusion

Verden har vel næppe brug for flere SUV'er, men GLB skiller sig ud som en, der gør tingene lidt anderledes. Den lægger vægt på det praktiske frem for alt andet, og som en konsekvens ser den fantastisk godt ud. Den er bestemt ikke særlig spændende at køre, men turen er behagelig, og bilen har et af de fineste interiør i sin klasse.

Under den ophøjede front på den nye Mercedes-Benz GLB ligger der i testbilen en kraftig benzinmotor med 224 hk. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Kræmmer-Winnie er tilfreds med politi-undskyldning: Men hun forstår stadig ikke, at markedet skulle lukkes

Annonce