Annonce
Biler

Vi tester: Lommeluksus med klassisk snit

Der er masser af pondus i A-Klasse Sedan. Det er dog stadig en bil, som er i mellemklassen. Foto: Jens Overgaard
Mercedes A-Klasse er knopskudt med en sedan-version, som giver mellemklassemodellen et andet udtryk. Vi tester kuffertmodellen i en version med benzinmotor på 163 hk.

En sedan er ikke, hvad den har været. Mens modeller med en kuffert bagpå tidligere mest ledte tanken hen på større benzinbiler med ældre herrer bag rattet, har der de seneste år været en foryngelseskur.

De nye sedaner er nemlig langt mere spændstige og med en coupéagtig afrunding. Men ikke mindst dukker der nu et nyt kuld op i mellemklassen, hvor både de bredere mærker og premium-bilerne byder sig til.

Et af de nyeste skud er Mercedes A-Klasse Sedan. Det er en model, som bygger på den helt nye A-Klasse fra i fjor, og som vi tester som A200 Sedan, der er udstyret med en 1,4-liters benzinmotor på 163 hk og syvtrins-DCT-automatgear.

Det er en bil, som koster cirka 365.000 kroner, men som i testversionen løber op i voldsomme 556.230 kroner.

Hvis du er firmabilist, er den beskatningsmæssige værdi for denne model fra 320.000 kroner med specielt businessudstyr, mens beskatningsprisen er stort set den samme med en dieselmotor på 150 hk.

Annonce

MERCEDES A 200 SEDAN

Pris: 364.899 kroner.

Testbilen: 556.230 kroner.

Brændstoføkonomi: 16,1 km/l (WLTP).

CO2 pr. km: 138 g.

Motor: Firecylindret motor på 1,4 liter.

Ydelse: 163 hk.

Moment: 250 Nm.

Topfart: 229 km/t.

0-100 km/t.: 8,1 sekunder.

L/B/H: 455/157/145 cm.

Pænt udstyr

Lad os sige det med det samme. Grundudstyret er ret omfattende og indbefatter også full LED-forlygter. Men det store arsenal af ekstraudstyr får bilen til at fremstå som "en million", så du på afstand nærmest skuer en statsmandslimousine størrelse small. Godt hjulpet af en dybsort metallic lak og fede kromlister.

Prisforskellen fra en klassisk A-Klasse som femdørs hatchback og op til sedanen er en halv snes tusinde kroner. For de penge får du en mere elegant fremtoning, men også et bagsæde, hvor der er mindre loftshøjde.

Mens du som fører føler dig i centrum, skal bagsædepassagererne nemlig heller ikke været for høje.

Bagagerummet er med sine 410 liter godt nok lidt større end de 370 liter, der er i hatchbacken, men hvor formen sætter sine begrænsninger.

Vi hopper om bord i bilen, hvor kørestillingen er forholdsvis lav.

God kvalitet

Fra førersædet har vi udsigt til den digitale instrumentering, hvor den store 20-tommer berøringsskærm med MBUX-talestyring er standard, mens de turbineagtige luftdyser er strøet med let hånd hen over instrumentbordet - godt suppleret af ekstraudstyret, som blandt andet omfatter større digital instrumentering, multibeam LED-forlygter, navigation med augmentet reality med trafikoplysninger i det levende billede samt en stribe sikkerhedssystemer inklusive køassistent og bagudvendt radar.

Det er en på alle måder letkørt bil. Sæt gearstilken i "Drive", og du flyver af sted. Den 1,4 liters motor med et moment på 250 Nm leverer et flydende flow. Men som i mange biler med dobbeltkobling tager den vel hårdt fat i 1. gear, for eksempel fra lyskryds. Motoren lyder også noget højlydt under acceleration, hvilket måske hænger sammen med motordæmpningen.

På vejen ligger vi stabilt og komfortabelt. Finish og kvalitetsoplevelse inden i bilen er høj, men den noget mere blikagtige lyd, når dørene lukkes, følger dog ikke helt med.

Selv om vi har en komfortabel fremfærd, er vi heller ikke på niveau med firmaklassebestselleren Mercedes C-Klasse, der som C200 aut. Business med benzinmotor har en beskatningsværdi på 375.000 kroner. Her kigger de fleste dog mod diesel. Så det her er mere en bil til juniorsælgeren.

Vi vænner os dog aldrig til vejbaneassistenten, som reagerer meget aggressivt og bremser ned, bare vi berører en vejstribe.

Modellen byder på elegante linjer. Pladsen er dog ikke overvældende på bagsædet. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mercedes A-Klasse Sedan er et stilrent bud på en lommelimousine. Du får for en ganske beskeden merpris en bil med en helt anden fremtoning end den klassiske A-Klasse. Du må dog give afkald på noget af praktikaliteten, hvor pladsen er noget mere kneben på bagsædet.

Den fuldt digitale instrumentering spiller godt sammen med det nærmest ornamenterede instrumentbord. Foto: Jens Overgaard
Den store centrale skærm på 10,25 tommer er hurtig og nem at betjene. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce