Annonce
Biler

Vi tester:

Den store Ford Mondeo er både rummelig og et stateligt visitkort. Den opgraderede dieselmotor gør det godt. Foto: Jens Overgaard
Mondeo fylder godt i landskabet og er den eneste model i sin klasse, der fås som hatchback. Vi tester den store femdørs Ford med 190-hk dieselmotor.
Annonce

Masser af plads, komfort til lange stræk og fornuftigt udstyr og motorkraft til rimelige priser. Det har i mange år været nøgleordene for den perfekte firmabil og passer perfekt til Fords store Mondeo, der længe var i toppen af salgslisterne hos leasingselskaberne og i flere omgange er kåret til Årets Firmabil.

Men verden har ændret sig drastisk, og i takt med, at især Mercedes har sænket priserne på C-Klassen, har den noble tysker og VW Passat sammen med blandt andre BMW 3-serie og Audi A4 fortrængt Fords tidligere champ, der ikke byder på samme ”carport-effekt”.

Mondeo med rødder fra 2014 var nemlig allerede forsinket fra starten, og det har været med til at presse modellen, hvor alderen nu trykker. Den fik i fjor et mindre facelift, som mest omfatter små detailændringer ude og inde, men også blandt andet tæller en opgraderet benzinhybrid-motor, mens dieselmotoren på 2,0 liter fik hævet ydelsen fra 180 hk til 190 hk og nu klarer 18,2-18,9 km/l.

Det er den, vi tester som femdørs hatchback med automatgear og det pæne ST-line-udstyr.

Testbilen koster 377.480 kroner, som er en lavt sat kampagnepris i forhold til dieselmodellen på 150 hk, mens beskatningsværdien ved erhvervsleasing er på 345.000 kroner. Stationcaren, som de fleste vælger, har en beskatningsværdi, der er 15.000 kroner højere.

Ford Mondeo ST-line femdørs 2,0 Ecoblue diesel

Pris: 377.480 kroner.

Beskatning fra: 344.615 kroner.

Brændstoføkonomi: 18,9-18,2 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 140-144 g.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1760 kroner.

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter.

Ydelse: 190 hk.

Moment: 400 Nm.

Topfart: 224 km/t.

0-100 km/t.: 8,9 sekunder.

L/B/H: 487/212/148 cm.

Trækvægt u/m. bremser: 750 kg/2000 kg.

Annonce

Få som denne

Til gengæld er Ford det eneste mærke, som har en femdørs hatchback i den her klasse. Så hvis du ikke er varm på stationcars, kan du altså få en bil, som alligevel har enorm plads, og hvor du sagtens kan smide en cykel ind i gabet i bagklappen, når bagsædet er lagt ned.

Tallene taler for sig selv. Med en længde på 4,87 meter, en akselafstand på 2,85 meter og et bagagerum på 458 liter er der nærmest tale om en balsal, hvor føreren foran har masser af luft, og bagsædepassagererne kan være langbenede og spjætte samtidig.

På vejen kører bilen lige så storladen, som den ser ud. I modsætning til VW Passat, der virker som en mindre bil ved for eksempel indstyring, mærker du størrelsen her. Det er en fordel på langfart, hvor den komfortable undervogn indbyder til mange ustressede kilometer. Nu er det jo en Ford, så bilen kan godt præstere med et styretøj og en undervogn, som reagerer skarpt i katastrofesituationer.

Den 190 hk diesel har et moment, som med 400 Nm er tilstrækkeligt. Her overføres kræfterne med det ottetrins automatgear, hvor vælgeren med faceliftet skiftede fra den klassiske pind til et drejehjul. Det virker intuitivt fint til hverdag, men er bøvlet, når du skal lave en parallelparkering.

Dieselmotoren larmer noget i tomgang. Men i fart tænker du ikke over det. Her leveres momentet flydende, og det er hele tiden tilstrækkeligt. Sportsindstillingen, hvor vi bare kører længere ud i gearene, virker dog uharmonisk.

Annonce

Godt sæde, men dårlig skærm

Bag rattet har du til gengæld en fin førerplads. Her er der store roser til de 10-vejs justerbare sæder, som er en del af ST-line-udstyret og ellers koster en snes tusinde kroner ekstra og løfter bilen til toppen i sin klasse.

Fords Sync3-infotainment-system afslører dog dåbsattesten. Her finder du en grafik, som er både tung og langsom. Instrumentbordet og betjeningen her virker også noget altmodisch.

I det hele taget halter Mondeo noget efter på teknologi-fronten. Selv om udstyret med instrumentering med 10-tommer farveskærm foran føreren, central ottetommer skræm med navigation, DAB Plus-radio og Apple Carplay/Android Auto, sikkerhedspakke med nødbremse for bløde trafikanter, adaptiv fartpilot, vejstribealarm og skilteaflæser, nøglefri start, Miko dellædersæder med forud-indstillinger og ST-pakken med sportsundervogn med 18-tommer aluminiumsfælge er righoldigt, og du kan opgradere med adaptiv fartpilot, som burde være standardudstyr, og full LED-forlygter, mangler der flere af de muligheder, der findes i nyere konstruktioner.

Det gælder blandt andet fuld digital instrumentering og sikkerhedsudstyr som alarm for krydsende trafik ved bakmanøvrer og nødbremse, der også virker i mørke, samt kø-assistent.

Der er fint med plads på bagsædet og i bagagerummet, som klarer 458 liter. Mange vil kunne klare sig med hatchbacken og slippe for merprisen for en stationcar. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Ford Mondeo har stadig pladsen og langturskomforten som spidskompetencer. Alderen begynder dog også at trykke på modellen, der kun har fået et beskedent facelift, som måske antyder, at den er på vej ud. Bilens grundlæggende værdier fejler ikke noget, men prisforskellen til mere moderne konkurrenter med en bredere vifte af udstyr er ikke stor.

Betjeningen fungerer godt. Men infotainment-delen med en noget langsom og tung skærm viser, at alderen trykker. Foto: Jens Overgaard
Dreje-funktionen til automatgearet virker fint i det daglige, men det er bøvlet at bruge ved f.eks. parallelparkering. Foto: Jens Overgaard
Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Vig bag mig, Satan!

Annonce