Annonce
Debat

Vi skal, vi bør og vi kan en frygtelig masse: Sig stop, før 'i den bedste mening' slår dig ihjel

Da jeg var yngre, var det populært at sige "Stop Verden, jeg vil af". Det er som bekendt ikke muligt. Men som mennesker i dag er vi nødt til at finde en måde at navigere på, så vi ikke bliver ramt af stress. Min metode er dels en velvoksen pyt-knap, dels at holde "de bedste meninger" ud i strakt arm, samt endelig at bruge vanens magt til min egen fordel. Foto: Scanpix

Nogle gange kræver det et nyt våben, når kampen spidser til. Mit bedste våben mod stress har indtil videre været en velvoksen pyt-knap. Nu har jeg udvidet arsenalet med ”Vanen er din ven”.

Hvordan afsløres senere, for vi skal først lige omkring, hvorfor der overhovedet er behov for en øget indsats for den mentale sundhed.

Hvis der er ét ord, der har defineret danskernes mentale sundhed i de første 20 år af det nye årtusind, så er det "stress".

Annonce

For 15 år siden vidste jeg knap nok, hvad stress var, og der var ingen i min nære omgangskreds, der var ”brændt ud”.

Sådan er det mildt sagt ikke længere. I dag vil jeg uden besvær kunne nævne 20 familiemedlemmer, venner, kolleger eller bekendte, der enten er eller har været ramt af stress i mild eller hård grad.

Derfor har jeg også brugt meget tid på at spekulere over, hvorfor det er sådan.

Svaret er ret komplekst og altid individuelt. Det er jeg godt klar over. Derfor dækker emnet for denne klumme naturligvis kun én flig af problemet, nemlig det hjørne, som jeg har valgt at kalde: ”I den bedste mening" slår os ihjel.

Vi lever i en tid, hvor der er rigtig mange, der - i den bedste mening - gerne vil have lidt af vores tid og opmærksomhed:

- I Jysk Fynske Medier opfordres vi til at udføre gymnastiske øvelser - altså kontortræning for at holde os i form.

- Vi skal gennemføre et kursus i cyber awareness for at undgå virus.

- Vi kan deltage i online mentaltræning med en coach.

- Vi får ugentligt nye udgaver af billed-, video- eller kommunikationsværktøjer, fordi de jo altid bliver en lille smule bedre hver gang. Hvert skift kræver lidt ressourcer til at sætte sig ind i det nye, derfor bliver jeg personligt mere og mere tilhænger af: ”If it ain’t broke, don’t fix it”. På dansk: ”Virker det - så reparér det ikke”.

- Vi skal deltage i medarbejdersamtaler for at blive bedre til vores job. Naturligvis.

Men vi skal også blive bedre mennesker:

- Vi skal spise mindre kød og mere vegansk for at redde kloden.

- Vi skal lære om LGBTQ, Black Lives Matter, #MeToo og tusind andre ting for ikke at komme til at fornærme andre.

- Vi bør synge med på fællessang og deltage i alle de andre fællesskabs-øgende ideer, der spredes på Facebook.

- Vi bør kende, følge og arbejde efter de 17 verdensmål, madpyramiden og sundhedsstyrelsens anbefalinger.

- Vores mobiler og computere fortæller os venligt, om vi har nået 10.000 skridt, og om vi har brugt for meget tid på Netflix.

Problemet er ikke den enkelte ”I den bedste mening”. Men mængden. Ingen siger stop til nogen eller noget. Der er kun dig til at passe på din mentale sundhed.


Problemet er ikke den enkelte ”I den bedste mening”. Men mængden. Ingen siger stop til nogen eller noget. Der er kun dig til at passe på din mentale sundhed. Jeg tror, at den samlede mængde af skal, kan og bør betyder, at mange af os er blevet fyldt op tæt på vores mentale grænse.


Jeg tror, at den samlede mængde af skal, kan og bør - sammen med den generelle samfundsudvikling, der er præget af effektiviseringer, globalisering og nyhedsoverflow om alt fra skovbrande i Australien til krig på Krim og naturligvis corona-krisen, og andre kriser før den, betyder, at mange af os er blevet fyldt op tæt på vores mentale grænse.

Når det uventede så rammer - og det gør det - i form af skilsmisse, utroskab, sygdom, fyring eller lignende - så bliver vi ramt af stress, fordi vi ikke længere er så robuste.

Og nu til ”Vanen er din ven”.

Da jeg for nogle år siden blev ramt af musearm, begyndte jeg at bruge to mus. Den første dag tænkte jeg, at ”det var dog en sindssyg ide. Jeg lærer aldrig at bruge venstre hånd.” Tre uger senere kunne jeg bruge venstre hånd en halv dag uden overhovedet at tænke over det.

Siden har jeg brugt den viden på andre områder.

Da jeg droppede Facebook til alt andet end arbejdsmæssig brug, og slog notifikationer fra på mobilen, havde jeg abstinenser lang tid efter. Men da det først blev en vane ikke at tjekke Facebook og at have en mere stille mobil, forsvandt abstinenserne, og efter at have set Netflix-dokumentaren ”The Social dilemma” er jeg ret glad for den beslutning.

De seneste fire måneder har jeg stået op ved mit skrivebord. Det var meget, meget hårdt den første måned. Nu er det blevet en vane - og min kroniske ømhed i skulderen er fuldstændig forsvundet!

Nu prøver jeg så igen. Corona har givet et par ekstra kilo på sidebenene, for det er jo ”synd for os” og ”et enkelt stykke chokolade skader jo ikke”.

Derfor satser jeg på skiftevis en cykeltur, en gåtur eller en løbetur med lidt vægtløftning på mit lokale udetræningscenter.

Jeg skal gøre én af delene hver dag. Og nu må vanen meget gerne gøre sit en gang til, for det fantastiske ved motion og frisk luft er jo netop, at alt det, der ellers truer med at invadere vores hjerner, holder pause, mens musklerne arbejder.

Held og lykke med din måde at bekæmpe "I den bedste mening" på.

Journalist Kaj Poulsgaard. Foto: Jørgen Kirk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Tage Elkjærs følelsesladede tur på knallert til Herning i 1960: Da otte danske landsholdsspillere mistede livet bare få timer før en landskamp i Herning

Videbæk For abonnenter

Mangel på medarbejdere: Hvis Center Bakkehuset var et hotel ville belægningen være nede på 79 procent

Annonce