Annonce
Kultur

Veteraner indtager Ringkøbing: 100 gamle biler til klassisk løb

Der bliver noget at kigge på for veteranbilentusiaster, når Ringkøbingløbet afvikles for 51. gang. Arkivfoto.
Ringkøbingløbet afvikles 25.-27. juli for 51. gang; stadig stor interesse for at være med.

RINGKØBING: Forhåbentlig er vejrguderne med Ringkøbingløbet, når det torsdag den 25. til lørdag den 27. juli afvikles for 51. gang. Veteranbiler tager sig trods alt bedst ud i solskin, der lader al kromen og de højglanspolerede flader komme til deres ret.

Og flotte veteranbiler bliver der nok af, lover Niels Jørgen Kannevorff fra Kongelig Dansk Automobilklub Classic, der arrangerer løbet.

- Vi har 100 tilmeldte, og det er det tal, vi sigter mod. Så er løbet af en håndterlig størrelse, siger Niels Jørgen Kannevorff, der regner med snart at måtte begynde at skrive interesserede på venteliste; han får nemlig stadig henvendelser fra veteranbilejere, der gerne vil deltage i Danmarks ældste løb for old timer-biler.

Deltagerne kommer fra nær og fjern - fra hele Danmark samt fra Norge og Sverige, og programmet følge det sædvanlige, velafprøvede spor:

Torsdag aften er der aftencruising til Hvide Sande, hvor deltagerne blandt andet skal besøge Kabelpark og Hvide Sande Bryghus.

Fredag er der "skønhedskonkurrence" for klassiske biler og motorcykler (Concous d'Origine), hvilket finder sted om eftermiddagen på den store plæne ved Hotel Fjordgården.

Lørdag starter så selve Ringkøbingløbet. Efter at kommunen har budt på kaffe og kanelkage i Rådhushallen, sendes bilerne ud på en tur, der hovedsageligt går mod nord, blandt andet til hornvarefabrikken i Bøvlingbjerg og strandingsmuseet i Thorsminde.

Om aftenen er der traditionen tro festmiddag med underholdning, musik og dans på Hotel Fjordgården.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce