Annonce
Erhverv

Vestjyske vognmænd gi'r den gas: Har købt Danmarks første 50 tons lastbil, der kører på bio-gas

Rasmus Jørgensen, Jan Sinkjær og Poul Jørgensen er klar til at skifte en del af deres flåde af dieseldrevne lastbiler ud med biogas-lastbiler. Pressefoto.
Vogmændene bag HV-transport, der har rødder i Hover, går i gang med den grønne omstilling; fra sommeren 2021 har de investeret i biogas-lastbil, der kører 100 procent på avanceret biobrændstof.

VESTJYLLAND: Man kan roligt sige, at Poul Jørgensen, Rasmus Jørgensen og Jan Sinkjær, mændene bag HV-transport med base i Herning og rødder i Hover, gi'r den gas.

De tre vognmænd supplerer nemlig fra i sommer deres vognpark på 25 lastbiler med Danmarks første 50 tons lastbil, der kører på biogas.

Meget passende skal den miljøvenlige kæmpe bruges til transport af biomasse mellem et landbrug og et biogasanlæg ved Horsens.

Annonce

- Vi er stolte af, at vi nu for alvor får taget hul på den grønne omstilling, siger Poul Jørgensen i en pressemeddelelse.

Det var ham, der i 1992 startede HV-transport i Hover, og firmaet har stadig dybe rødder i Ringkøbing-Skjern: Poul Jørgensen bor i Ringkøbing, Jan Sinkjær i Astrup, og Rasmus Jørgensen kommer oprindeligt fra Hover.

Virksomheden - der også driver Sandshoppen.dk - har specialiseret sig i kørsel med gylle og biomasse til biogasanlæg; senest har HV-transport fået til opgave at køre med gylle for Horsens Bioenergi.

Biogas-station

Horsens Bioenergi har fået støtte fra Klimapuljen til etablering af en biogastankstation, og HV-transport har fået støtte fra puljen til omstilling af erhvervstransport.


Det er en stor fordel, at vi kan tanke lige der, hvor vores lastbiler kører. Men hvis biogassen for alvor skal udbredes, så kræver det flere tankstationer rundt i landet.

Poul Jørgensen, vognmand.


- Det er en stor fordel, at vi kan tanke lige der, hvor vores lastbiler kører. Men hvis biogassen for alvor skal udbredes, så kræver det flere tankstationer rundt i landet, siger Poul Jørgensen.

Han understreger, at det ikke er uden problemer at omstille til biogas, da der ikke er mange udbydere af gaslastbiler til den tunge transport. Valget faldt på en Scania 410 HK, på købstidspunktet den største gaslastbil på markedet.

Annonce

Ikke gennemtænkt

HV Transport har fået 60.000 kroner i støtte til købet af lastbilen, og har også fået tildelt tilskud til de næste tre biogas-lastbiler.

- Tilskuddet gør det mere interessant at køre på biogas. Men det virker ikke gennemtænkt, at man skal straffes af staten for at vælge dieselen fra og klimaet til. Sænker man afgifterne på biogas i forhold til diesel, så kan vi få dækket nogle af vore meromkostninger, siger Poul Jørgensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

S-byrådsmedlemmer bag opsigtsvækkende forslag: Pil testmøllerne i Lem Kær ned efter seks år

Skjern Håndbold

Skjern-cheftræner efter kæmpe pokal-skuffelse: Det har været en sæson med røven i vandskorpen

Annonce