Ringkøbing-Skjern

Vestjysk motionscykelløb er med helt fremme i feltet

Motionscykelløbet Fjorden Rundt trækker folk til fra nær og fjern - på billedet her er det ryttere fra Tvis Cykelmotion, der træder godt til i pedalerne ved Nymindegab. Arkivfoto: Morten Stricker
Motionscykelløbet Fjorden Rundt er populært, og der ventes mange deltagere til den 30. udgave, som køres lørdag 1. juni.

Ringkøbing-Skjern: - Det var et godt koncept, vi fik lavet dengang for 30 år siden.

Som fast medlem af arbejdsgruppen har Knud Erik Kristensen intet problem med at finde det rette gear, når snakken falder på Fjorden Rundt. Han var med til at skabe motionscykelløbet rundt om Ringkøbing Fjord, og arrangementet kører fortsat godt.

Det har de også bemærket hos DGI og Danmarks Cykle Union (DCU), der 5. marts havde inviteret folkene bag de 14 største løb for cykelmotionister på hjemlig grund til møde i Vejle.

- Vi er meget stolte over, at vi er med i dette fine selskab, tilføjer Knud Erik Kristensen, der i folkemunde blot hedder K.E.

Han uddyber, at Fjorden Rundt generelt får masser af ros af kolleger i branchen for afvikling af motionscykelløb. Den vestjyske klassiker høster blandt andet anerkendelse for god skiltning, levende vejvisere og et godt samarbejde med såvel politiet som Hjemmeværnet.

Vi skal tage opgaven alvorligt i alle led, for vi kan ikke leve med, at nogle få sætter andres helbred på spil, fordi de vil køre konkurrence det forkerte sted

Henrik Jess Jensen, formand, Danmarks Cykle Union

Det er ikke et væddeløb

Når der lørdag 1. juni bliver sagt "god tur" til deltagerne i den 30. udgave af Fjorden Rundt, vil der være fire, der har været med i hver eneste udgave:

- Jeg kender dem alle fire, og jeg forventer da, at de kommer, siger K.E. Kristensen, der glæder sig over løbets popularitet.

Det første år mødte 486 cykelglade motionister op, og der kom ikke til at gå længe, før deltagerantallet rundede de 1000. Sidste år nød 1625 personer den smukke tur rundt i det vestjyske landskab i det skønneste vejr.

For arrangørerne er det ønsketænkning en skønne dag at passere 2000 deltagere, men det er ikke det vigtigste. Den primære målsætning er, at Fjorden Rundt kører godt på alle parametre, og det flugter fint med holdningen hos DGI:

- Motionscykelløb er ikke væddeløb eller et sted, hvor man kan tilsidesætte egen eller andres sikkerhed. Uforsvarlig kørsel hører ikke hjemme i motionscykelløb, og DGI og DCU vil sammen med de store cykelmotionsløb stå sammen om at udbrede den gode cykelkultur, siger medlem af hovedbestyrelsen i DGI, Mogens Kirkeby.

Tyskerne tager det roligt

Fjorden Rundt møder nu og da kritik for at blive afviklet på en juni-lørdag, hvor der er noget nær garanti for tæt trafik til og fra sommerhusene på vestkysten. Men trafikken glider faktisk udmærket på strækningen fra Nymindegab i syd til Søndervig i nord, siger K.E. Kristensen:

- Tyskerne tager det med et smil. Det gør de fleste danskere også, men der er nogle enkelte, der synes, at det ikke er så sjovt.

Til gengæld udmærker Fjorden Rundt sig i høj grad ved, at det er småt med lyskryds på den 105 kilometer lange rundstrækning, hvor det tilmed er stort set umuligt at køre i forkert retning.

Et andet kendetegn ved løbet på kanten af havet og fjorden er, at der ikke bliver uddelt præmier til de hurtigste. Alle er vindere, og det harmonerer fint med holdningen hos Henrik Jess Jensen, der er formand i Danmarks Cykle Union:

- Vi skal tage opgaven alvorligt i alle led, for vi kan ikke leve med, at nogle få sætter andres helbred på spil, fordi de vil køre konkurrence det forkerte sted. Sammen tilbyder DGI og DCU hundredvis af gode cykeloplevelser, så der er noget for alle - og målet er, at danske motionscykelløb skal være sjove og sikre og bidrage til den stærke og rige cykelkultur herhjemme, siger Henrik Jess Jensen.

Blandt de 14 største motionscykelløb i Danmark er også Coast2Coast Jylland, der starter i Søndervig og slutter i Aarhus - i år sker det lørdag 31. august.

Fjorden Rundt

Motionscykelløbet Fjorden Rundt afvikles i år for 30. gang - det sker lørdag 1. juni.

Som navnet antyder, går turen rundt om Ringkøbing Fjord - distancen er på 105 kilometer.

Der er fire start- og målbyer på ruten: Skjern, Bork Havn, Hvide Sande og Ringkøbing.

Den første udgave af Fjorden Rundt tiltrak 486 deltagere.

Den hidtidige rekord blev sat i 2014 med 1914 deltagere - sidste år var der godt 1600 motionister med i det store felt.

Som noget nyt er det i år tilladt at stille til start på en el-cykel, men der er ikke mulighed for opladning på ruten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce