Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestjysk Bank kræver penge for opsparingen

Penge danske kroner. Arkivfoto: Michael Bager

Holstebro: Renten er faldet i både Danmark og resten af Europa, og det har fået flere danske pengeinstitutter til at indføre negative indlånsrenter for privatkunder. Den vogn hopper Vestjysk Bank nu også på, og det sker fordi det ser ud til at tendensen med de lave renter ikke ændrer sig foreløbigt.

- Vi har fulgt udviklingen i renteniveauet meget nøje gennem de seneste år, og særligt de seneste måneder. Vi har løbende sænket vores indlånsrenter for at tilpasse os situationen, og siden oktober 2019 har vores erhvervskunder betalt en negativ indlånsrente på 0,75 procent pro anno. Nu er vi nået et punkt, hvor vi også er nødt til at reagere i forhold til vores privatkunder, idet det meget lave renteniveau ser ud til at fortsætte flere år frem, siger Jan Ulsø Madsen, administrerende bankdirektør i Vestjysk Bank, i en pressemeddelelse.

Annonce

Betaler til Nationalbanken

Udviklingen skyldes først og fremmest, at der siden finanskrisen spares mere op og lånes mindre ud. De fleste pengeinstitutter har således i dag et overskud af indlån, der skal placeres i Nationalbanken. Siden 2012 har indskudsbevisrenten i Nationalbanken været negativ, og det betyder, at pengeinstitutterne skal betale 0,75 procent pro anno i rente til Naionalbanken for at få lov til at have pengene stående.

Derfor overfører Vestjysk Bank i lighed med flere andre pengeinstitutter nu de negative indlånsrenter til deres privatkunder. Konkret betyder det for kunderne, at de nu skal betale for at have pengene stående i banken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce