Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestjyllands Andel advarer: En 2+1-vej er ikke nok - vi foretrækker en ny motortrafikvej

25 lastbiler fra Vestjyllands Andel kører ud fra fabrikkerne i Ringkøbing, Hee og Borris - og henter grovvarer på havnen i Hvide Sande. Det gør de i gennemsnit 2,5 gange om dagen. Arkivfoto: VA
Vestjyllands Andel mener ikke, at en 2+1-vej er en optimal løsning på de trafikale udfordringer i Ringkøbing-Skjern i fremtiden. Direktøren og formanden mener derfor begge, at det er nødvendigt at få undersøgt alternative muligheder.

Ringkøbing-Skjern: Både politikere og erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern havde armene helt oppe over hovedet, da der for et år siden blev sat 18 millioner kroner af i finansloven til en forundersøgelse af den 2+1-vej, der har stået øverst på ønskesedlen i årevis.

Helt så begejstret var man ikke hos Vestjyllands Andel. Grovvareselskabet mener nemlig ikke, at en tresporet vej mellem Ringkøbing og Herning vil være en tidssvarende løsning, hvis eller når den en gang bliver til noget.

- Det bliver for det første en udfordring at gennemføre en 2+1-vej, fordi den går gennem flere byer og landsbyer. Vejarbejdet vil tage flere år og vil lamme trafikken i en periode på to-tre år - noget vi bestemt ikke har brug for. Desuden tror jeg ikke på, at en tresporet vej er nok til at klare de trafikmængder, som fremtiden byder på med Lalandia, Naturkraft og lastvognstrafikken, siger direktør i Vestjyllands Andel Steen Bitsch.

Han bliver bakket op af sin bestyrelsesformand Leif Haubjerg.

- Vi mener, at man som minimum bør undersøge muligheden for at bygge en helt ny motortrafikvej, som også giver optimale betingelser for Arla og Vestas i Lem, siger han.

Annonce

Noget mudder

Der har ellers været fælles fodslag mellem de politikere og erhvervslivet, som med én stemme har argumenteret for 2+1-vejen. Det lykkedes så godt, at den forrige regeringen satte årstal på vejbyggeriet i en smalt infrastrukturaftale. Den socialdemokratiske regering ønsker imidlertid en bred aftale om fremtidens infrastruktur. Den skal ifølge transportministeren først forhandles hjem i løbet af foråret.

Vestjyllands Andels bekymring for, at en 2+1-vej slet ikke vil være god nok til at afvikle trafikken, er ikke ny. Steen Bitsch har som medlem af den kommunalt nedsatte styregruppe, hvor man netop arbejder målrettet for mere vestjysk asfalt, flere gange nævnt sin skepsis.

Hvorfor har ingen bidt på dine argumenter?

- Jeg tror, det handler om, at man ikke har ønsket at sadle om. Gennem flere år har det klare ønske været at få bygget en 2+1-vej. Nu er de første penge sat af. Det vil blive mudret, hvis man går ud og vil have noget helt andet. Og så risikerer man slet ikke at få noget, siger Steen Bitsch.

Men er det ikke en pointe, du kan forstå?

- Jo, men det hjælper jo ikke ret meget, hvis vi ender med at få en vejstrækning, som slet ikke er tilstrækkelig. Vi har i dag 25 lastbiler, som i snit kører gennem kommunen to en halv gang om dagen - og som vil blive ved med det. Vi tror ikke på, at en 2+1-vej vil løse udfordringerne, og det synes vi, at vi skal sige højt, siger Steen Bitsch.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester beder om ekstern undersøgelse i Ørskov-sag: Kan ikke leve med beskyldninger

Annonce