Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestjyllands Andel advarer: En 2+1-vej er ikke nok - vi foretrækker en ny motortrafikvej

25 lastbiler fra Vestjyllands Andel kører ud fra fabrikkerne i Ringkøbing, Hee og Borris - og henter grovvarer på havnen i Hvide Sande. Det gør de i gennemsnit 2,5 gange om dagen. Arkivfoto: VA
Vestjyllands Andel mener ikke, at en 2+1-vej er en optimal løsning på de trafikale udfordringer i Ringkøbing-Skjern i fremtiden. Direktøren og formanden mener derfor begge, at det er nødvendigt at få undersøgt alternative muligheder.

Ringkøbing-Skjern: Både politikere og erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern havde armene helt oppe over hovedet, da der for et år siden blev sat 18 millioner kroner af i finansloven til en forundersøgelse af den 2+1-vej, der har stået øverst på ønskesedlen i årevis.

Helt så begejstret var man ikke hos Vestjyllands Andel. Grovvareselskabet mener nemlig ikke, at en tresporet vej mellem Ringkøbing og Herning vil være en tidssvarende løsning, hvis eller når den en gang bliver til noget.

- Det bliver for det første en udfordring at gennemføre en 2+1-vej, fordi den går gennem flere byer og landsbyer. Vejarbejdet vil tage flere år og vil lamme trafikken i en periode på to-tre år - noget vi bestemt ikke har brug for. Desuden tror jeg ikke på, at en tresporet vej er nok til at klare de trafikmængder, som fremtiden byder på med Lalandia, Naturkraft og lastvognstrafikken, siger direktør i Vestjyllands Andel Steen Bitsch.

Han bliver bakket op af sin bestyrelsesformand Leif Haubjerg.

- Vi mener, at man som minimum bør undersøge muligheden for at bygge en helt ny motortrafikvej, som også giver optimale betingelser for Arla og Vestas i Lem, siger han.

Annonce

Noget mudder

Der har ellers været fælles fodslag mellem de politikere og erhvervslivet, som med én stemme har argumenteret for 2+1-vejen. Det lykkedes så godt, at den forrige regeringen satte årstal på vejbyggeriet i en smalt infrastrukturaftale. Den socialdemokratiske regering ønsker imidlertid en bred aftale om fremtidens infrastruktur. Den skal ifølge transportministeren først forhandles hjem i løbet af foråret.

Vestjyllands Andels bekymring for, at en 2+1-vej slet ikke vil være god nok til at afvikle trafikken, er ikke ny. Steen Bitsch har som medlem af den kommunalt nedsatte styregruppe, hvor man netop arbejder målrettet for mere vestjysk asfalt, flere gange nævnt sin skepsis.

Hvorfor har ingen bidt på dine argumenter?

- Jeg tror, det handler om, at man ikke har ønsket at sadle om. Gennem flere år har det klare ønske været at få bygget en 2+1-vej. Nu er de første penge sat af. Det vil blive mudret, hvis man går ud og vil have noget helt andet. Og så risikerer man slet ikke at få noget, siger Steen Bitsch.

Men er det ikke en pointe, du kan forstå?

- Jo, men det hjælper jo ikke ret meget, hvis vi ender med at få en vejstrækning, som slet ikke er tilstrækkelig. Vi har i dag 25 lastbiler, som i snit kører gennem kommunen to en halv gang om dagen - og som vil blive ved med det. Vi tror ikke på, at en 2+1-vej vil løse udfordringerne, og det synes vi, at vi skal sige højt, siger Steen Bitsch.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce