Annonce
Erhverv

Vestas vil være klimaneutral i 2030

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Udskiftning af benzinbiler- og lastbiler til eldrevne skal være med til at gøre Vestas CO2-neutralt om ti år.

Selv om Vestas lever af at sælge og producere vindmøller, der er med til at gøre verden grønnere, udleder virksomheden tusindvis ton CO2 hvert år.

Men det skal være fortid om ti år - i 2030 - hvor vindmølleproducenten vil være klimaneutral. Det oplyser Vestas i en pressemeddelelse.

Målet skal blandt andet nås ved at udskifte benzinbiler- og lastbiler med elbiler og ved at skære i udledningen fra opvarmning.

Vestas' udledning hænger sammen med, at vindmøller består af stål, der er en belastning for klimaet.

Vestas' direkte udledning af CO2 har været stigende siden 2015. I 2018 lød udledningen på 69.000 ton.

Ud over målsætningen om at gå i nul i 2030 vil Vestas samtidig tage en dialog med sine underleverandører om samlet at skære CO2-udledningen med 45 procent.

Frem mod 2030 har Vestas sat et delmål i 2025, hvor udledningen skal være skåret med 55 procent.

Det nye klimamål fra Vestas følger i slipstrømmen på en lang række danske virksomheder, der også har sat mål om blive klimaneutrale i fremtiden.

Det gælder blandt andet mælkeproducenten Arla og slagterikoncernen Danish Crown, der vil være CO2-neutrale i 2050.

Den samme målsætning har transportgiganten Mærsk, mens medicinalkæmpen Novo Nordisk sigter efter at være klimaneutral på drift og transport i 2030.

I Folketinget blev der før jul indgået en bred politisk aftale om at skære Danmarks udledning af CO2 med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990.

Samtidig er der en målsætning om, at Danmark skal være CO2-neutral i 2050.

/ritzau/

Annonce
Link til pressemeddelelse fra Vestas
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Danmark

Få overblikket: Det kæmper borgmestrene om i slag om milliarder

Annonce