Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestas' produktionsdirektør: Det kan kun gå for langsomt med at få bygget den 2+1-vej

- Det kan kun gå for langsomt. Sådan siger Tommy Rahbek Nielsen, produktionsdirektør ved Vestas, om etableringen af en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning. Foto: Søren Palmelund
Ifølge Vestas-direktør hæmmer den nuværende vejsituation Vestas' udvikling.

Ringkøbing-Skjern: Tirsdag formiddag trak en vingetransport fra Vestas halvanden kilometer kø af biler efter sig fra Røgind Kro, da den første 80 meter lange vinger skulle fragtes fra fabrikken i Lem til Esbjerg. Det samme skete onsdag.

Den situation vil blive hverdagskost for trafikanterne i fremtiden - indtil den længe ønskede 2+1-vej bliver bygget, fortæller produktionsdirektør Tommy Rahbek Nielsen fra Vestas.

Derfor glæder han sig over, at regeringen i sin nye infrastrukturplan lægger op til at opgradere vejen mellem Ringkøbing og Herning.

- Det kan kun gå for langsomt. Det er helt afgørende, hvis vi skal holde liv i arbejdspladserne i det vestjyske, og hvis vi skal kunne blive ved med at transportere varer ud og ind, til vi får den 2+1-vej. Derfor er jeg meget tilfreds med, at strækningen er nævnt i planen, fortæller produktionsdirektøren.

Annonce

Hæmsko for Vestas' udvikling

Han har i adskillige år været aktiv i kommunens 2+1-vejsgruppe, som målrettet har forsøgt at lægge pres på skiftende regeringer for at få landevejen mellem Ringkøbing og Herning udvidet til tre spor.


Jeg glæder mig over, at projektet er nævnt, og at alt tyder på, at projektet har bred politisk opbakning. Det næste bliver at få sat en tidshorisont på. Den skulle ikke gerne blive mere end tre-fire år, for så begynder det at blive rigtig vanskeligt for os.

Tommy Rahbek Nielsen, produktionsdirektør hos Vestas


Ifølge produktionsdirektøren hæmmer den nuværende vejsituation Vestas' udvikling. De store transporter har opgivet at bruge rute 11 til Esbjerg, fordi broer og sving ikke er gearet til de  gigantiske møllevinger og naceller, som hver eneste dag forlader fabrikkerne i Lem og Ringkøbing.

Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning er altså også en udfordring, fordi det er umuligt at overhale vingetransporterne, der er på landevejen på de mindst trafikerede tidspunkter.

Det er den her vejstrækning, der fremover kan give Vestas problemer i forhold til transport af vinger og naceller til vindmøllerne. Illustration: Mikkel Damsgård Petersen


Tommy Rahbek Nielsen ønsker ikke at kommentere, at regeringen ikke specifikt nævner, at man ønsker en 2+1-vej i sit udspil, men blot kalder det "øget kapacitet på Rute 14, Herning Ringkøbing"

- Jeg glæder mig over, at projektet er nævnt, og at alt tyder på, at projektet har bred politisk opbakning. Det næste bliver at få sat en tidshorisont på. Den skulle ikke gerne blive mere end tre-fire år, for så begynder det at blive rigtig vanskeligt for os, siger produktionsdirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce