Annonce
Erhverv

Vestas har fået rekordmange ordrer på vindmøller

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Vindmøllefirmaet Vestas venter at øge omsætningen i år blandt andet takket være et stort antal ordrer i 2019.

En rekordstor ordreindgang har givet travlhed hos det danske vindmølleselskab Vestas i løbet af det seneste år.

Samlet er omsætningen steget med 20 procent til godt 90 milliarder kroner. Det viser Vestas' årsregnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Et rekordstort antal ordrer ventes at give vindmølleselskabet yderligere vækst i 2020.

Sidste år fik selskabet ordrer på vindmøller med en samlet kapacitet på 17,9 gigawatt. Det er 26 procent mere end året før og det højeste nogensinde.

Blandt andet på grund af den rekordhøje ordreindgang venter Vestas i år en omsætning på mellem 105 og 112 milliarder kroner.

Af regnskabet fremgår det, at særligt Nord- og Sydamerika har lagt ordrer hos Vestas i det forgangne år.

Regionen står for mere end halvdelen af de møller med en samlet kapacitet på 17,9 gigawatt, som Vestas skal producere og levere.

Brasilien og USA bliver af Vestas kaldt for regionens vigtigste markeder.

Det er dog ikke kun positive ting, som USA har bragt Vestas sidste år.

Anført af præsident Donald Trump har landet ført handelskrig med Kina og indført øget told over for flere af sine handelspartnere.

Det er forhold, der forstyrrer en forretning som Vestas', som har størst gavn af en global handel uden for megen uro.

- I 2019 stod industrien over for udfordringer fra handelskrige og -tariffer, der resulterede i øgede eksekveringsomkostninger, som vi forventer, vil fortsætte ind i 2020, der vil blive endnu mere travlt, siger Vestas' topchef, Henrik Andersen, i en kommentar til regnskabet.

På indtjeningssiden har forholdene været med til at give selskabet et overskud før skat på 6,8 milliarder kroner. Det var stort set på niveau med året før.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og tæt følger af Vestas, vil selskabet fortsætte med at være negativt påvirket af den globale handelsuro.

- Der er ingen tvivl om, at handelskrigen og toldmurene stadig kommer til at koste Vestas penge i 2020.

- Men det bliver ikke alvorligt, og det bliver ikke noget, som kan overskygge det faktum, at Vestas har et rekordhøjt aktivitetsniveau på vej i 2020, og at selskabet får ekstremt travlt, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce