Annonce
Udland

Verdens længste flyrejse uden stop er fuldført

Daniel Munoz/Reuters
Luftfartsselskabet Qantas forsøger sig i øjeblikket med ekstreme langdistanceflyvninger som London-Sydney.

Efter 19 timer og 19 minutter i luften er Boeing 787-9-flyet landet i den australske storby Sydney natten til torsdag dansk tid efter at være lettet 17.800 kilometer væk i London.

Dermed skrev flyturen sig ind i historiebøgerne som verdens længste.

Flyet, der er af klassen "Dreamliner", landede klokken 12.28 lokal tid i Sydneys internationale lufthavn med blot 52 passagerer og besætningsmedlemmer. De boardede flyet i Heathrow lufthavn i London klokken 06.30 britisk tid.

Det skriver luftfartsselskabet Qantas i en pressemeddelelse.

Flyruten er en del af et forsøg fra Qantas.

Selskabet har tidligere testet ruten mellem New York og Sydney, som er 1500 kilometer kortere, men kun få minutter hurtigere grundet mindre medvind.

Inden flyet lettede fra London torsdag morgen lokal tid, sagde Qantas' administrerende direktør, Alan Joyce, at flyrejser uden stop skal være normalen inden for de næste par år.

- Vi ved, at de rejsende gerne vil have plads til at bevæge sig på disse lange ture.

- Og de øvelser, vi anbefalede, at de skulle lave, fungerede rigtig godt.

- Vi kommer blandt andet til at installere udstrækningszoner og andre tiltag, siger han ifølge det australske medie news.com.au.

Undervejs bar besætningen særligt udstyr til at måle flyets tilstand under den lange flyvning. Udstyret skal blandt andet undersøge, hvordan jetlag kan minimeres og komforten forbedres.

Passagererne fik tilbudt forskellige varme retter som kyllingesuppe eller en sandwich og forskellige drikkevarer undervejs.

Desuden spillede lyssætning, temperatur, udstrækningsøvelser og meditation en rolle i forsøget.

Flyturen er være tre timer hurtigere, end hvis det stopper undervejs i blandt andet Asien eller Mellemøsten, som er standard i dag, skriver Qantas.

Undervejs fløj flyet over 11 lande, herunder England, Holland, Tyskland, Polen, Hviderusland, Rusland, Kasakhstan, Kina, Filippinerne og Indonesien.

Det er ikke første gang, at selskabet sender et fly direkte mellem de to destinationer. Det skete også i 1989. Turen tog dengang 20 timer og ni minutter og var stort set uden besætning.

Flyet fra dengang, en Boeing 747-400, er nu på et museum.

/ritzau/

Annonce
Citater fra Qantas-direktør til News.com.au
Qantas i pressemeddelelse
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Pårørende til trafikdræbt er fundet

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Annonce