Annonce
Ringkøbing-Skjern

Venstre vil sikre friskolerne i landdistrikterne

Det vil koste friskolerne i Ringkøbing-Skjern knap 4,2 millioner kroner om året, hvis tilskuddet sættes ned, som Socialdemorkatiet foreslår. Arkivfoto
Mens Socialdemokratiet vil skære i tilskuddet til friskolerne, så er Venstre klar til at garantere det nuværende niveau. Friskoleleder krydser fingre for, at det sidste bliver virkelighed.

Ringkøbing-Skjern: Det er helt afgørende at fastholde friskolerne i landdistrikterne.

Det mener Venstre, som i et nyt udspil både vil fastholde det nuværende tilskud til friskolerne og samtidig tvinge kommunerne til at give tilskud til før-SFO.

- De små skoler i de tyndt befolkede områder er livsnerven mange steder. Derfor vil vi med vores nye udspil sikre friskolerne ved at fastholde koblingsprocenten, fortæller folketingsmedlem og medlem af uddannelses- og forskningsudvalget Thomas Danielsen (V).

I sit udspil vil Venstre samtidig ændre friskoleloven, så alle kommuner bliver tvunget til at yde tilskud til førskolebørn. Noget der i dag er frivilligt, og det skal være administrativt lettere at ansætte pædagoger, som både kan have opgaver i friskolen og i pasning.

Socialdemokratiet vil skære den såkaldte koblingsprocent fra de nuværende 76 procent til 71 procent og i stedet bruge penge til at styrke folkeskolerne. Det vil ifølge friskoleforeningen koste 100 danske fri- og privatskoler livet.

Den tror socialdemokraternes undervisningsordfører Annette Lind dog ikke på.

- Der blev ikke lukket en eneste friskole, da koblingsprocenten var 71 procent. Så det er simpelthen forkert, at det vil lukke skoler, siger hun.

Peter Rask, friskoleleder på Ølstrup Friskole, der er kommunens mindste med 50 elever, står til at miste tilskud på 140.000 kroner om året, hvis procentsatsen sættes ned. I Ringkøbing-Skjern vil friskolerne til sammen miste omkring 4,2 millioner kroner.

- Det er klart, at det vil presse os. Vi vil ikke gå ud og hæve forældrebetalingen, for så er der forældre, som ikke vil have råd til at vælge friskolen. Derfor skal vi ud og finde besparelser, hvis tilskuddet bliver mindre. Derfor håber jeg meget, at det nuværende niveau bliver fastholdt, siger friskolelederen.

Han understreger - lige som Venstres Thomas Danielsen - at friskolerne spiller en vigtig rolle - både for opretholdelse af lokalsamfundene og som et alternativ til folkeskolerne, der ofte er langt større.

Også Annette Lind erkender, at de små friskoler har stor betydning i det vestjyske.

- Derfor kunne det være en mulighed at se på, om man kunne lave en model, som tilgodeser de små friskoler på landet. Men vi har ikke lagt os fast på noget, siger den socialdemokratiske undervisningsordfører.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester beder om ekstern undersøgelse i Ørskov-sag: Kan ikke leve med beskyldninger

Annonce