Annonce
Danmark

Vejen er banet for indgreb mod lav løn til udenlandske chauffører

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Regering ser ud til at få flertal for forslag mod ringere vilkår for udenlandske chauffører efter flere sager.

Der tegner sig et politisk flertal for at sikre, at udenlandske chauffører i Danmark bliver aflønnet på vilkår, der ikke afviger væsentligt fra den mest udbredte overenskomst i Danmark.

Både De Radikale, Venstre og Dansk Folkeparti er trods tidligere skepsis klar til at lægge stemmer til. Aftalen er endnu ikke helt på plads, men ventes inden for de kommende dage, erfarer Ritzau.

Der har i en årrække været et stigende pres for at sikre bedre arbejdsvilkår for udenlandske chauffører efter flere sager.

I 2018 kom Padborg-sagen for offentlighedens lys, da chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka blev fundet i lejre på sønderjyske rastepladser.

Det blev dråben. Den tidligere VLAK-regering bad arbejdsmarkedets parter om at finde en løsning. Derfor foreslog fagforeningerne DA og FH, at der genoprettes en bestemmelse i loven for godskørsel.

Den betyder, at vognmænd skal følge niveauet i den mest udbredte overenskomst på området, når de kører i Danmark.

Det har taget tid at finde et flertal på grund af bekymringer for, at det ville gøre op med friheden til at vælge egen fagforening.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har tidligere kaldt bekymringerne grundløse. Og nu er De Radikale, Venstre og Dansk Folkeparti også blevet overbevist.

- Vi var bange for, at kun én overenskomst ville være gældende, men det har vi nu fået slået fast med syvtommersøm, at det ikke er tilfældet. Et overenskomstnævn skal afgøre de enkelte sager, siger beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted (DF).

Han mener ikke, at EU-systemets regler, der skal sikre ens betingelser blandt medlemslandene, kommer i vejen.

- Man må ikke gøre forskel, men det gør vi heller ikke. Udenlandske chauffører skal have det samme som danske og leve op til de samme regler, siger Bent Bøgsted.

Forhandlinger om en ny overenskomst på det vigtige transportområde gik i gang tirsdag. Med det politiske flertal er en af de store knaster ryddet af vejen for en overenskomstaftale på transportområdet. Det vil bane vejen for yderligere aftaler på mindre områder i samme sektor.

Venstre regner også med at gå med i aftalen.

- De forhold vi så i Padborg-sagen skal selvfølgelig ikke foregå i et land som vores. Og samtidig skal vi værne om den danske model og sikre, at vi opretholder respekten for foreningsfriheden, siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V) i en skriftlig kommentar.

Der kan lande en endelig aftale allerede onsdag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Klar til afgang: Et hyldest-pift med togfløjten

Et højt og triumferende hyldestpift med togfløjten. Det er, hvad Skjern Bank og firmaet Hansen & Larsen har fortjent for deres beslutning om i fællesskab at skænke den gamle remise i Skjern til de lokale folk, der går med spændende planer for et ungdomshus i bygningen. Egentlig bør Hansen & Larsen have to pift, for det var dem, der tilbage i 2016 sikrede remisen mod truende nedrivning ved at købe den af Banedanmark. »Banen er en stor del af historien om Skjerns udvikling, så vi har købt den med øje for, at den skal bevares. Remisen skal gerne indeholde noget, der kan gavne befolkningen,« lød det dengang fra Brian Meldgaard, der er medindehaver af Hansen & Larsen. Meget tyder nu på, at det er lige sådan, det kommer til at gå. Efter en flerårig periode, hvor der var stille om den gamle remise, begyndte der sidste år at ske noget. Gentænk Skjern kom på banen, bogstavelig talt, og køreplanen hang godt sammen: En velbesøgt koncertaften blev efterfulgt af en succesrig fondsansøgning, og dermed var projektet sat godt og grundigt på skinner. Med den netop offentliggjorte donation af bygningen er der masser af lys for enden af tunnellen. De 850.000 kroner fra Realdania - i parentes bemærket 100.000 kroner mere, end de frivillige havde søgt om - skal bruges til at sætte facaden i stand. Næste mål er indvendig restaurering af den mere end 100-årige bygning, og her vil det uden tvivl hjælpe gevaldigt på fondenes lyst til at øse penge ud, når det er en forening med egen bygning, som søger midler. Med andre ord har lokale kræfter med en solid fælles indsats sikret håbet om, at Spillestedet Remisen kan slå dørene op indenfor en ikke alt for fjern fremtid. Der er lang vej og meget arbejde endnu, før Remisen kan fløjte klar til afgang - men mon ikke den hidtidige og meget fornemme opbakning vil give endnu flere skjernboer blod på tanden til at give en hånd eller en skilling med for at få projektet til at lykkes? Det må man håbe! Herfra letter vi i hvert fald på lokofører-kasketten i respekt for en flot indsats.

Kultur

Historisk bolighandel: Over 100 år gammel remise doneres til unge frivillige – nu er vejen banet for et folkehus

Videbæk For abonnenter

Skoler og børnehaver i øst: Vi får ikke nok midler til inklusion

Annonce